Избрани части
0
Начало
Търсене
Запалителна и ел. система - Авточасти

ЗАПАЛИТЕЛНА И ЕЛ. СИСТЕМА - АВТОЧАСТИ

Посочете авточаст, за която искате да пуснете запитване към автоморгите и търговците на авточасти.
Картинките са илюстративни и в зависимост от марката и модела автомобил може да се различават.

Как работи запалителната система в един бензинов автомобил?

За да можете да разберете как функционира запалителната система във Вашата кола е необходимо да разберете основите на това как работи двигателят с вътрешно горене.

Най-образно казано двигателят е като една голяма помпа. Той засмуква въздух и гориво и изпомпва навън изгорели газове. Вторичният продукт на този процес е голямо количество енергия, което се изпраща към колелата на автомобила (отделя се и малко количество неизползваема енергия, която се изпраща към ауспуха, за да се изхвърли навън). По-просто обяснение от това едва ли ще намерите. Един малък детайл от този процес ще Ви помогне да си представите пълната картина. Двигателят смесва въздуха и горивото и след това добавя искра, за да направи експлозия. Тази искра запалва горивно-въздушната смес и представлява същината на цялата запалителна система.

Постигането на искра и запалването на гориво-въздушната смес в точно определен момент се осъществява благодарение на една съвкупност от авточасти, които работят в синхрон, спадащи към понятието запалителна система. Тази система се състои от авточасти като запалителна бобина, дистрибутор (делко), дистрибуторна капачка, ротор (разпределителен палец), кабели за високо напрежение и свещи. По-старите системи използват т.нар. чукче и наковалня в дистрибутора, докато по-новите (от тук нататък изобщо) са с електронно запалване, управлявано от компютър, който контролира искрата и прави леки изменения в момента на запалване. Каква точно е функцията на отделните части ще разберете в следващите редове.

Запалителна бобина – тя е звеното, което взема относително слабия ток от акумулатора и го превръща в искра достатъчно мощна, за да възпламени горивни изпарения. Във вътрешността на типичната запалителна бобина се намират две медни намотки разположени една върху друга. Едната намотка се нарича първична е другата вторична. Първичната намотка събира енергията необходима, за да образува искра, а вторичната я изпраща навън към дистрибутора.

Бобината има три изхода (контактни точки), освен ако не е с външен жак, в който случай контактните точки са скрити вътре в кутията. Големият контакт в средата е мястото, където се включва кабела, свързващ бобината с дистрибуторната капачка. Освен този изход има и един за 12V+ кабел, който се свързва с положителния полюс на токов източник. Третият изход служи за предаване на информация към други части на автомобила, например оборотомера.

Веднъж щом бобината генерира енергията необходима за една много мощна искра, тя трябва да се изпрати на свещите, но не на всички едновременно, а поотделно в точно определена последователност и в точно определен момент. Това разпределение се извършва от авточаст наречена дистрибутор (делко).

Дистрибутор - той е една много прецизна въртележка. Докато се върти, той разпределя искрите към отделните свещи в точно подходящия момент. Дистрибуторът върши тази важна задача, като взема високия заряд, идващ от бобината и го препраща чрез въртящ се контактен механизъм наречен палец. Палецът се върти, защото стои на оста на делкото, която е свързана директно към разпределителния вал. Въртейки се, палецът прави контакт с определен брой точки (4, 6, 8, или 12 в зависимост от това колко цилиндъра има двигателя) и изпраща искрата по високоволтовия кабел, свързан към тази точка и водещ към свещта. Съвременните дистрибутори са електронни и могат да изменят момента на запалване спрямо режима на работа на двигателя и да оптимизират горивния процес допълнително.

След като бобината превърне 12-те волта от акумулатора в изключително висок волтаж (до 100 000 волта) и дистрибутора насочи тази енергия към правилния изходен контакт, преноса на тази енергия се осъществява от кабелите на свещите, за да достигне крайната си точка – запалителната свещ. Тези кабели са високоволтови, способни да се справят с хилядите волтове електрически ток и същевременно са изолирани изключително добре, за да не смущават другите електрически системи на автомобила. Всяка контактна точка на дистрибуторната капачка е свързана с една свещ посредством високоволтов кабел.

Свещи - те са навити в цилиндровата глава, така че върха на свещта седи в най-горната част на цилиндъра, където се случва цялото действие. В точния момент (благодарение на дистрибутора), когато всмукателните клапани са вкарали в цилиндъра достатъчно количество гориво-въздушна смес, свещта прави хубава синя, гореща електрическа дъга, която запалва сместа и създава горене.

В този момент, запалителната система вече си е свършила работата и цикъла започва отново – хиляди пъти в минута.

В днешно време целия този процес се контролира и управлява от електроника. Компютърът, който директно регулира запалителната система се нарича запалителен модул или още комутатор. Този модул не подлежи на поддръжка или ремонт, затова при отказ се подменя с нов.

Акумулаторът – център на ел. системата

Електрическата система във всеки автомобил се захранва и е зависима от акумулатора. На акумулаторната батерия може да се гледа като на мозъка на автомобилната ел. система. Захранването необходимо за сработването на всички електрически компоненти в една кола идва именно от акумулатора.

Електрическата система – една сложна мрежа от авточасти

Автомобилната електрическа мрежа е изградена от десетки метри кабели, бушони (предпазители) и релета. Основното окабеляване на една кола пренася тока, необходим за функционирането на различните авточасти и компоненти. Система от бушони, които служат за защита срещу електрически смущения, и релета, които пренасочват входящите електрически заряди, са гръбначният стълб на сложната автомобилна електрическа система.

Важен ли е алтернаторът?

По време на нормалната работа на двигателя, алтернаторът е отговорен за захранване на всички аксесоари в един автомобил – радиото, светлините, клаксона. Акумулаторната батерия осигурява началния импулс за завъртане на стартера и запалване на колата и след това алтернатора поема задачата за осигуряване на постоянно електрическо захранване. Освен това, алтернаторът служи за зареждане на акумулатора, след като той загуби част от заряда си по време на запалване на колата.

Резервни части за автомобилни запалителни системи

Резервни части за запалителната система на един автомобил, независимо дали е с бензинов или дизелов двигател, често са доста скъпи. Това прави покупката на авточасти втора употреба още по-изгодно и нискорисково. Авточасти като алтернатор, дистрибутор, бобина са налични в автоморги от цялата страна, които държат на склад резервни части за повечето масови модели автомобили. Резервни части от рода на свещи, кабели за свещи, палец за делко, акумулатор, е най-добре да купувате нови. Какъвто и да е вашият избор, можете да сте сигурни, че чрез Parts.bg ще намерите добри цени, както за нови, така и за втора употреба авточасти от автоморги и магазини от цялата страна.

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

zapalitelna_sistema_legenda_400