Избрани части
0
Начало
История на BMW

ИСТОРИЯ НА BMW

БМВ - автомобилът за водача

BMW (Baverische Motoren Werke AG - Акционерно дружество "Баварски моторни заводи") е немска автомобилна фирма за производство на леки, спортни, с висока проходимост автомобили и мотоциклети.

Карл Рап и Густав Ото - синът на изобретателя на двигателя с вътрешно горене Николаус Август Ото, създават през 1913 г. в покрайнините на Мюнхен, две малки авио-моторни фирми. През 1917 г. вече се регистрира компания под името Baverische Motoren Werke - BMW. Генерален директор на предприятието става Франц-Йозеф Поп, който наема на работа младия инженер на авиационни двигатели Макс Фриц. Именно на Фриц принадлежи създаването на знаменитите мотоциклети BMW. От тогава цялата продукция на компанията носи емблема, символизираща въртящ се пропелер.

Пилотът Франц Зено Димер през 1919 г поставя на самолет с двигател BMW IV световен рекорд по височина на полета при открита кабина без кислородна маска. Височината на полета е 9670 метра.

Споменатият млад инженер Макс Фриц през 1923 г. за невероятен срок - три седмици, създава първия мотоциклет BMW R32 и го пуска в производство. На Парижкия автосалон той е наречен "техническа сензация". Мотоциклетът има боксерен двигател и карданно предаване, прин-ципът на което се използва и до ден днешен при мотоциклетите BMW.

1927 г. става най-плодовита на рекорди за фирмата. От 87 световни рекорда, постигнати през тази година, 29 принадлежат на нея.

От 1928 г. BMW се ориентира към производството на автомобили. Първите 100 лицензни Dixi, ползващи се с неимоверен успех във Великобритания, слизат от конвейера в Германия с десен волан, което за немците е новост. Много важно става изменението, въведено на 6 ноември 1928 г. От този ден Dixi престава да съществува като търговска марка - тя е заменена от BMW. От тогава започва и ерата на автомобилостроенето за дружеството.

През 1929 г. BMW се готви да постави световен рекорд с мотоциклета R37. За това се разработва нова версия на двигателя от 750 куб. см и се работи за подобрение на аеро-динамиката. На 19 септември 1929 г. на Ернст Хене се удава да постави световен рекорд по скорост от 216 км в час на едно трасе северно от Мюнхен. А през 1937 г. той показва просто уникална за онова време скорост - 279,5 км в час. Този рекорд е подобрен чак след 14 години. Първият собствен модел - 3/20, който краси емблемата на BMW със стилизиран пропелер, е разработен през 1932 г.

Характерната решетка на радиатора, наречена сред народа "ноздрите" на BMW води началото си от 1933 г. с модела 303 - първият автомобил на BMW с шестцилиндров двигател. От тогава тези "ноздри" стават типичен елемент от дизайна на всички модели на марката.

1936 г. е начало на нова легенда. BMW пуска най-бързия сериен спортен "роудстър" (формула на каросерията като спортен открит двуместен автомобил) - 328. За това време нововъведенията са твърде авангардни - тръбна рама, шестцилиндров двигател с глава от алуминиеви сплави, нова система на клапанния механизъм с щанги. С модела 8 компанията толкова се прославя, че през втората половина на 30-те години всички автомобили с фирмен двуцветен знак се възприемат като символ на високо качество. С появата на "роудстъра" окончателно се формира идеологията на BMW, до ден днешен определяща концепцията на новите автомобили: "Автомобилът за водача". Основният конкурент на BMW - Mercedes-Benz, следва принципа "Автомобилът за пътниците". От тогава всяка фирма върви по свой път, доказвайки че именно нейният избор е предпочитаният. Сега BMW 328 е истинска автомо-билна легенда. Немногото доживели до наши дни автомобили от модела е невъзможно да купиш за пари.

BMW придобива през 1938 г. лиценз за двигателите Pratt-Whitney. След това се разработва моделът 132, който се поставя на знаменитите "юнкерси" U 52. През тази година се създава и най-бързата довоенна версия на мотоциклет - с мощност от 60 к.с. и максимална скорост 210 км в час. С този мотоциклет през 1939 г. Георг Майер става шампион на Европа. И за пръв път чужденец на чужд мотоциклет печели британските състезания Senior Tourist Trophy. Една година по-късно са сензационните победи в Mille Miglia. За четири години са произведени само 464 екземпляра от BMW 328, но те са извън конкуренция.

Състезателните версии на тези автомобили вземат участие през 1938 г. в легендарните италиански състезания Mille Miglia ("Хиляда мили"). Това състезание е ознаменувано с двойна победа на автомобилите BMW. Две години по-късно фирмата участва в последното довоенно състезание в Италия и празнува своя последен триумф преди спускането над Европа на военния хаос.

1943 г. открива нова глава в самолетостроенето. Още преди Втората световна война фирмата прави опити за създаване на реактивен двигател. През 1939 г. тя получава конкретна поръчка за изготвяне на такъв за самолета Messerschmitt Me262. Двигателят е разработен през 1943 г. и наречен BMW 003, а през 1944 г. са сглобени 100 екземпляри от него. Заводът в Милбертщофен е бомбардиран от антихитлериската коалиция. Единствено годни за живот остават два завода на BMW в Мюнхен, около които акционерите на дружеството концентрират своите основни усилия.

В периода 1948-1953 г. от конвейера слиза първият мотоциклет, "направен от нищо" - R24 с едноцилиндров двигател и четиристепенна скоростна кутия. Следващият модел R25 вече има двуцилиндров мотор, като 18% от производството отива за износ.

В това време фирмата връща към живот концепцията на спортния автомобил 328. С пускането на седана 501 концернът BMW се опитва да възстанови производството на автомобили. През 1952 г. са сглобени само 49 машини. Но през 1954 г. продукцията достига 3410 екземпляра, ку-пени само от истинските привърженици на марката.

BMW става световен шампион в състезанията на мотоциклет с кош. Веднага в следвоенните години започва мотоциклетният бум: през 1954 г. са продадени 30 000 двуколесни. През същата година BMW купува лиценз от италианската фирма Iso за малкия автомобил Isetta, който става символ на следвоенното възстановяване на икономиката на Германия. Моделът 507 е един от най-редките и скъпи за колекционерите автомобили. Този спортен красавец се създава от дизайнера Албрехт Граф Гертц, живеещ в Ню Йорк. През 1956 г. "BMW удари в земята дори италианците" - така пишат във вестниците през тази година, когато е представен автомобилът. Моделът се предлага като "роудстър" и е с твърд покрив. Осемцилиндровият алуминиев двигател има обем 3,2 литра, мощност 150 к.с. и задвижва колата с 220 км в час. До 1959 г. са продадени 252 броя от него.

Отново през 1959 г. с помощта на новия модел BMW 700, с въздушно охлаждане, на концерна се удава да преодолее вътрешната криза и да създаде основа за по-нататъшния успех на марката като цяло. Постигнат е не само успех в продажбите. Версията купе дава възможност на компанията да постигне спортни победи.

В периода 1962-1968 г. има нови победи на BMW. През 1962 г. е обявена концепцията на модела 1500 - лек, компактен спортен автомобил с четири врати. Тя е приета на пазара с такъв възторг, че производствените мощности не смогват да изпълнят поръчките на клиентите. Двувратият автомобил 1600-2 е представен за пръв път през 1966 г. Той става основа за създаване на успешна серия модели от 1502 до 2002 с турбокомпресор. За успеха на "новия клас" способства развитието на цялата моделна гама.

Концернът BMW смогва да възроди традицията от 30те години и започва да пуска шестцилиндрови модели. През 1968 г. е премиерата на 2500 и 2800, които позволяват предприятието отново да влезе в кръга на фирмите, пускащи големи "седани" (автомобили с триобемни каросерии) По такъв начин 60-те години стават едни от най-успешните в историята на BMW.

В производството на мотоциклети от 1969 г. се забелязват нови тенденции. Представителите на 7-а серия имат изключително плавни двигатели, въртящи съвършено нов карданов вал, който се изковава от едно парче метал, а в цилиндрите леките метали идват на смяна на чугуна. Така BMW дава нов тон в сферата на създаване на мотоциклети ново поколение.

През 1972 г. за пръв път оборотът на предприятието достига два милиарда марки. С пускането на 5-а серия започва производството на принципно ново поколение модели. Ако по-рано концернът заема ниша преимуществено при спортните автомобили, то сега той влиза в сектора и в класа на комфортните "седани".

В областта на автоспорта BMW се представя с модела 3.0 CSL и с автомобили във Формула 2. Особени успехи носи купето 3.0 CSL, което от 1973 г. спечелва шест европейски шампионата. То крие в себе си множество технически нововъведения. На него за пръв път при фирмата се поставя шестцилиндров двигател с по четири клапана на цилиндър, а спирачната система е снабдена с ABS (система срещу блокиране на спирачките) - истинска новост по това време. През 1977 г. има нов напредък в класа "лукс". С появяването на седма серия завършва принципното обновление на всички серии на BMW.

1981 г. носи нов триумф в ралито Париж - Дакар, състезание с дължина 12 хил. километра, главните етапи от което минават през пустинята Сахара. Именно при тези условия отлично се проявява основната концепция, която е създадена още през 1923 г. Тя включва отлично съотношение тегло и мощност, надеждно охлаждане. Към тях се прибавят прекрасно разпределение на тежестта, нисък център и висока теглителна способност при ниски обороти. Веднага французинът Юбер Ориол спечелва това най-сложно рали в света. Отборната победа също е за BMW.

През 1983 г. BMW става шампион във Формула 1. От четирицилиндровия двигател с обем само 1,5 литра групата от специалисти, оглавявана от Паул Роше, създава удивителен агрегат с мощност 800 к.с. Той е поставен на болид на Brabham, като до 1987 г. фирмата спечелва девет Гран При.

BMW М3 е най-успешният автомобил за шосейни кръгови състезания в света през 1986 г. Компактният двуврат модел успоредно се разработва както за серийно производство, така и за автомобилния спорт. От самия старт белоснежният автомобил, боядисан с традиционните спортни цветове на BMW, започва да постига победи, да печели трофеи и титли. През 1987 г. италианецът Роберто Равиля завоюва с него шампионата на света по шосейни кръгови състезания. И през следващите пет години BMW МЗ доминира на световната спортна сцена.

Нов "роудстър" и нови технологии стартират през 1987 г. Моделът Z1, направен в 8000 екземпляра, е удивителен автомобил, замислен предварително като експериментален. Аеродинамичността му е на много високо равнище. BMW е един от първите производители в света, въвеждащи електронна система за регулировка на мощността на двигателя.

<Новото "купе" - мечта BMW 850 i започва да се произвежда през 1990 г. "Сърце" на този елегантен автомобил от типа "купе лукс" става 12-цилиндров двигател, който буквално от всякакви обороти може да "изстреля" колата напред. Съвършено новият заден мост съчетава спортни качества и комфорт./p>

След 25 години прекъсване BMW отново се обръща към авиационното моторостроене. Съвместното предприятие BMW Rolls-Royce GmbH произвежда семейството двигатели BR 700 за ново поколение комерсиални и регионални самолети.

През 1994 г. Rover Group става собственост на BMW. Производствената програма на Rover допълва гамата на баварците. Rover и Mini застават в нишата под трета серия, a Land Rover влиза в класа на пълнозадвижваните автомобили.

През 1995 г. е дебютът на новата пета серия на концерна. Автомобилът се отличава не само с напредничав дизайн, но и с хармонична концепция. За пръв път в автомобилостроенето се внедрява ходова част от алуминий. Изключително здравата каросерия осигурява ненадминато равнище на пасивната безопасност. В серийното оборудване на всички автомобили на концерна се включват надуваема възглавница за предния пътник и система, блокираща двигателя при кражба.

С пускането на BMW Z3 - автомобилът на Джеймс Бонд, започва нов роудстърен бум. Автомобилът е синтез на динамичност и класически дизайн. Допълнителната реклама идва от филма "Златното око", където с него се разхожда "Агент 007". Филмът има огромен успех. Автомобилът става "бестселър". Новият завод в Спартанбург - САЩ, не смогва да изпълнява поръчките. За пръв път и седма серия се снабдява с дизелов двигател - на пазара се появява 725 tds. Двигателят RMW Rolls-Royce BR 710 получава международен сертификат. Освен това се натрупват нови поръчки за авиационния двигател.

Мотоциклетът, към който не можеш да останеш равнодушен - R1200С, идва през 1997 г. Той представлява нова интерпретация на пътния мотоциклет. Дизайнът е сензационен и съчетава в себе си традиция с футуристични елементи. Той получава най-големия боксерен двигател, откакто съществува фирмата. От обем 1700 куб. см се получава мощност 61 к.с. През същата година BMW представя още един автомобил мечта. Става дума за "роудстъра" М, който както никой друг става въплъщение на чистокръвния открит спортен автомобил.

След успеха на малките спортни двуместни автомобили, някои от които и в закрити версии, в САЩ започва и производството на автомобили с висока проходимост. Първоначално се появява моделът X5, а след него - и X3.

В малки бройки започва производство на серия "двойка" - за пръв път с предни задвижващи колела, която донякъде може да се разглежда като продължение на опитите с Compact, при който обаче разположението на двигателя и задвижващите колела са класически. Дизайнът на трета серия два пъти е преправян след третото поколение. През 2001 г. голямо впечатление прави най-новата седма серия с изцяло нов предизвикателен дизайн и микрокомпютърното управление на редица функции на екипировката iDrive.

На Международния автосалон София 2003, преди европейския й дебют, е показана и най-новата "петица". Тя във всяко едно отношение е още по-висок клас и изключително конкурентна при луксозните автомобили. При последните два модела дизайнът вече е изцяло нов и се слага край на "фейслифтовете" (козметични промени в моделите). Излиза след дълго прекъсване и представител на шеста серия.

Сделката с Rover излиза неуспешна и довежда до загуби, предизвикали разтрогване на сключения "неравностоен брак". Налага се управляващият директор Бернд Пишецридер - племенник на Исигонис, конструирал Mini Cooper, да напусне BMW и той преминава във Volkswagen Group.

Сега Land Rover е собственост на Ford, а Rover остава при англичаните и неотдавна фалира. Mini, след чувствителното влияние на Мюнхенския концерн, вече е притежание на BMW, но не е масов автомобил, за разлика от предишния "бестселър" от по-нисък клас.

През 2005 г. в Женева е представен и "фейслифтът" на "седмицата".

В момента мюнхенци правят най-добрите спортни лимузини, превъзходни "роудстъри" и автомобили с висока проходимост от висша категория. Те определено са лидери в най-високия луксозен клас за представителни цели и предлагат едни от най-добрите мотоциклети, незаменими в правителствените екскорти. Джоунс венчърът за авиационни двигатели с Rolls-Royce произвежда моторите на Boing. Фирмата има запазената марка на колите с фигурката на богинята на екстаза - Емили - Rolls-Royce.

Сега започналият с малка фабрика за авиационни двигатели концерн BMW има пет завода в Германия и двадесет дъщерни предприятия по цял свят. За разлика от други производители компанията не използва роботи в производството си и всички операции се извършват само на ръка. Прави се само компютърна диагностика на основните параметри на автомобилите.

В България BMW има няколко оторизирани дилъри, сред които Ауто Бавария, Варна Карс, Бова Кар, М Кар.

БМВ традиционно са здрави и надеждни автомобили, но когато ви потрябват части, те могат да се окажат оправдано по-скъпи. Ние предлагаме бърза връзка с множество автоморги в цялата страна от които можете да получите най-изгодните оферти за вашия баварец. Пуснете вашето запитване за части за БМВ сега.