Избрани части
0
Начало
История на FIAT

ИСТОРИЯ НА FIAT

ФИАТ - марката с най-много титли "Автомобил на годината"

На 1 юли 1899 г. девет известни жители на Пиемонт, сред които е Джовани Анели, впоследствие президент на фирмата учредяват общество за производство и експлоатация на автомобили Fabrika Italiana Automobili Torino или F.I.A.T.

За първия свой автомобил фирмата заимства изделие на завода Ceirano&C, който става също собственост на новата компания. Това е малка кола с мощност на мотора 3,5 к.с. В същата година са произведени осем екземпляра от нея. Достоен за внимание е разположеният отзад двигател, който за разлика от съществуващите по това време едноцилиндрови има два цилиндъра. Максималната му скорост е 35 км в час. Дизайнът е на Аристид Фациоли - ин-женер, дълго работил при известния Чейрано. На следващата година асортиментът е разширен с мотори от 6,8,10 и 12 к.с.

Компанията стартира с капитал 800 000 италиански лири и първата й фабрика е в Корсо Данте. Още от самото начало, със 150 работници, тя се очертава като един от най-големите автомобилни производители в началото на миналото столетие.

До 1908 г. президент на компанията е Лодовико Скорфиоти. Бизнесът с автомобили се разраства и през 1903 г. акциите на FIAT скачат на борсата. Три години по-късно работещите във фирмата са вече 1500, а производството се увеличава до 1150 коли срещу 24 през 1900 г. Започва износ за САЩ, а през 1908 г. там се открива и фабрика - в щата Ню Йорк.

Първата стъпка към масовия автомобил е моделът Tipo Zero от 1912 г., радиаторната решетка на който стилизира Пинин Фарина. Това е и първата му работа съвместно с FIAT, благодарение на това, че погледът си върху него спира Анели. Моделът започва с версията Torpedo, след това идват Spider и двуместен спортен вариант. Zero е първият автомобил по собствен дизайн на марката - двигателят е с работен обем 1846 куб. см, а мощността - от 12 до 15 к.с. За четири години са произведени 2 хиляди екземпляра с единична цена 7500 италиански лири.

По време на Първата световна война се увеличават поръчките за армейско оборудване и амуниции. FIAT започва да произвежда и камиони, и самолети. Построена е първата модерна фабрика в Лингото, която въвежда методите на Хенри Форд. Нейните производствени сгради представляват две пететажни здания с дължина 500 м, в които производственият процес преминава от едно на друго равнище. На техния покрив е разположена експериментална писта.

Работещите в предприятието през 1919 г. достигат 40 000. Цялото производство се премества в Лингото през 1923 г.

До края на 30-те години фирмата приема предизвикателствата на масовата индустрия. Две години по-късно е представен малкият четириместен Cinquecento Topolino по дизайн на Данте Джиакоса. Той става баща и на популярните по-късно модели 500 и 600 през 1950 г. В периода 1935-1940 г. са произведени общо 80 000 Topolino.

Пазарът бързо нараства. Ако през 1920 г. в Италия се падат 762-ма души на една кола, през 1940-а цифрата става 123. В средата на 1930 г. фирмата открива нова фабрика в Мирафиори.

За четири години след 1925 г. FIAT произвежда 190 000 превозни средства, които са 72 на сто от италианския пазар. От тях износът представлява 134 000. Обаче трябва да се има пред вид, че движещите се по това време коли по пътищата на Италия са само 15 на сто от цифрата във Франция и Великобритания, и 25 на сто от возилата в Германия. FIAT купува националната фабрика за автомобили в Барселона, Hispano в Гвадалахара и Simca във Франция. Успехите са достигнати и благодарение на дизайнерите Селестино Розатели и Джузепе Габриели. Девизът на компанията през 1934 г. става "Земя, Море, Въздух". В навечерието на Втората световна война във фирмата работят вече 55 хиляди работници.

Докато Първата световна война носи възход на FIAT, през Втората следват върхове и спадове. Намаляват капацитетът на производството и броят на работниците. Фабриката в Мирафиори, прераснала в завод, е преустроена за пускане на камиони, мотоциклети и самолети. Пълният и капацитет е достигнат едва през 1950 г.

През 1945 г. умира Джовани Анели, десет години след като синът му загива при самолетна катастрофа. Шеф на компанията става неговият сподвижник Виторио Валета - директор по мениджмънта при Анели от 1939 г. Той е един от малкото бизнесмени, сметнали, че бъдещият възход на Италия след войната е в разширяване на пазарите.

След представянето на модела 600 идва новото 500, от което с лицензите са произведени 8 милиона бройки. То е рестилизирано Topolino с нова радиаторна решетка и светлини. Появяват се изцяло новите модели 1100, 1400 и 1900. Малкият 500 вече има и "комби" (пътническо-товарните версии на отделните марки носят различно наименование - Avant при Audi, Break при Citroen, Touring при BMW, Station Wagon при Peugeot и други, Combi - при Volkswagen, FIAT и други, "комби" или "универсал" при руските коли). Казвали, че след като купи FIAT 600, италианецът престава да пътува с друг автомобил и започва да го ползва всекидневно.

През 1967 г. се открива новата фабрика Ривалта. Заедно с предприятията в Лингото и Мирафиори (Mirafiori се нарича и една от спортните версии на някогашния модел на Торино - 131) тя произвежда през 1970 г. 1 419 000 коли с марката FIAT. Ако се включат Lancia и Autobianchi (марката се приема за първородител на съвременното предно задвижване), бройката надхвърля 2 милиона, заедно с лицензното производство. Целият конгломерат на компанията произвежда вече и двигатели за флота, железопътно оборудване и авиационни компоненти. Изпълняват се поръчки на НАТО.

Фирмата заема водеща роля в икономическото и социалното укрепване на италианската държава. През 1971 г работещите в нея наброяват вече 182 хиляди. Тогава е открит и заводът в град Толиати - СССР, за производството на "ВАЗ - Жигули" (съкратено от "Волжски автомобилен завод") и "Лада" - преработени версии на модела 124 за руските условия. Ерата на Валета свършва в 1966 г., когато президент става отново член на фамилията Анели - също Джовани, на името на своя дядо - откривателят.

Първата кола с предно задвижване е моделът 127. Започва реорганизация на FIAT в холдинги FIAT Auto произвежда колите, FIAT Feroviara - железопътната техника. FIAT Avio - авиационната, FIAT Veicoli Industrial товарните автомобили, FIAT Trattori - тракторите. Координатор става компанията FIAT S.p.a. Шеф по мениджмънта е Сезаре Ромини - финансов директор от 1974 г.

Втората нефтена криза и въвеждането на монетарната европейска система изправят концерна пред нови трудности. Взема се решение за съкращаване на персонала до 40 хиляди, което предизвиква протест сред работниците.

През 1983 г. е представен моделът Uno - с икономичен, чист мотор и множество новости в електрониката. Затова бързо става "бестселър" на пазара. Купени са марките Magerus, Alfa Romeo и Maserati. Откриват се нови фабрики в Малфи и Пратола Сера.

"Автомобили на годината" стават Tipo и Punto.

Започва производството на новото Ciquachento в Полша.

Джовани Анели става хоноруван президент до смъртта си през февруари 2003 г. Компанията"фактически се управлява от Сезаре Ромини и изпълнителния директор Паоло Кантарела. През 1998 г. Ромини е сменен от Паоло Фреско.

Въпреки спадовете и предишните планове за съкращения, FIAT достига през 1997 г. производство от 2 739 000 коли, 188 300 индустриални машини и 127 000 селскостопански. Износът нараства с 59 на сто при автомобилите, 82 на сто - при индустриалните машини, и 93 на сто - при тракторите. Работниците само в Италия са 147 хиляди, в Европа - 446 900, а на останалите континенти - 47 400.

През 1999 г. FIAT чества 100-годишен юбилей с пищна церемония. С много илюминации е обявено последното поколение на най-продавания модел на марката — Punto. На него е поставена изцяло нова емблема, наподобяваща един по-стар период на знаменитите италиански коли. В разработката са вложени 800 милиона долара. Това трябва да бъде шестият от 19-те модела, които се предвижда да излязат до 2002 г. Намеренията на Анели са до пет години да се достигне годишно производство от 4 милиона автомобила. Последват преговори с General Motors за взаим-но участие с акции. В това намира отражение сливането на Mercedes и Chrysler, както и купуването на Volvo от Ford. Тези болезнени преструктурирания сред автомобилните фирми карат Анели да подпише договор и с Mitsubishi за производство на джипове, който след това е преподписан между японците и Mercedes. През 2001 г. General Motors купува 20 на сто от FIAT като перспективата е: ако финансовото състояние на италианците е добро, през 2009 г. да бъде закупен изцяло.

През февруари 2003 г. адвокатът Анели - главен акционер, почива и трудностите връхлитат още повече неговата империя. На кормилото на фирмата застава братът на адвоката.

Дълбоката криза, в която концернът изпадна допреди повече от година, постепенно започва да се преодолява. Особено след като фамилията Анели изявява желание да се справи със собствени средства, без помощта на държавата, като вложи в близко бъдеще общо 19,5 милиарда за оздравяване и нови модели. Банките кредитори, към които концернът дължи 3 милиарда, разсрочват плащанията. На Женевския автосалон през 2005 г. концернът, след пускането на новата Panda предходната година, възстановява отново модела си Croma.

Какво остава да се случи, може само да очакваме. Но дори да има нов собственик, едва ли подобно велико начинание ще бъде оставено да пропадне.

Ако се върнем назад към класацията "Автомобил на Европа", ще видим, че FIAT има най-много призови места. През 1965 г - моделът 124, през 1968 г. - 128, през 1970 - 127, през 1983 г. - Uno, през 1988 г. - Tipo, през 1994 г. - Punto, през 1995 г. - Bravo/Brava. Без да броим победите на Alfa Romeo 156 през 1997 г., на Alfa Romeo 147 през 2000 г. и на Lancia Delta през 1979 г. Официален вносител на FIAT и Lancia за България е "Ауто Италия".