Избрани части
0
Начало
История на Opel

ИСТОРИЯ НА OPEL

Opel - представителят на General Motors в Европа

Компанията на Адам Опел е създадена през 1862 г. като производител на шевни машини. Четири години по-късно започва да прави велосипеди. Велосипедите се произвеждат до 1935 година, когато поточната линия е продадена на NSU.

Синовете на Адам са много запалени по идеята за моторната кола. На 21 януари преди 105 години те установяват контакт с Фридрих Луцман от Десау. Затова и първият им автомобил е по негов лиценз. Возилото за двама възрастни и две деца може да се движи с 20 км в час.

Братята не са удовлетворени и прекъсват контакта с Луцман, като започват да правят коли по лиценз на френската фирма Darraq. През 1901 г. те правят и първия си мотоциклет. На следващата година първото шаси на Дарак, оборудвано с каросерия на Opel, напуска предприятието. В края на годината е създаден и първият изцяло разработен от братята автомобил. Има двуцилиндров мотор и мощност 12 к.с. След това е конструиран първият 4ци-линдров двигател с мощност 22 к.с. и е открита нова фабрика в Берлин. Произведен е хилядният Opel.

Една година преди да въведе т. нар. "модулна система" на производство Opel прави стъпка напред в масовизирането на колите с модела Doctor Wagen от 8 к.с. Купетата могат вече да се комбинират с различни шасита и двигатели.

След първите опити в производството на самолетни мотори и първата в света моторна пожарна кола, през 1913 г. са създадени революционни състезателни двигатели с 4 клапана на цилиндър и с горен разпределителен вал в главата. Тогава е пуснат и най-големият агрегат на Рюселсхайм в историята му - обемът е 12,3 литра Фирмата става най-крупния производител в Европа. Тя построява първата в Германия писта за тестове и състезания много преди "Авус" и "Нюрнбургринг". Срещу инвестиции от един милион златни марки въвежда за първи път в страната поточна линия в производството. Две години по-късно, през 1926, цената на революционния модел Laubfrosch спада от 4500 до 1990 марки.

През 1928 г. компанията се кооперира с General Motors, а на следващата година американците вече имат мажоритарния дял от акциите на акционерното дружество. Стартира програмата RАK, с автомобил от която Фринц фон Опел вдига 238 км в час на пистата "Авус" край Берлин. General Motors придобива цялата собственост върху Opel. Представени са камионът Opel Blitz и леката кола Olimpia - първата в Германия със самоносеща каросерия. Открива се и фабрика за камиони в Бранденбург. През 1936 г. започва да се произвежда Kadett, a фирмата достига производство на 120 293 коли годишно. Четири години по-късно е пуснат милионният Kapitan.

По време на Втората световна война са почти унищожени заводите в Рюселсхайм и Бранденбург. След това цялата поточна линия на Kadett е изнесена в СССР като контрибуция и на нея започва да се прави "Москвич 401".

През 1947 г. е възстановено производството на Olimpia. Реконструиран е заводът в Рюселсхайм. Шест години по-късно Record Olimpia е първата кола на фирмата с пълна гама купета. Създадена е първата в Германия тестова площадка. 10-милионният Opel е модел Rekord Caravan и излиза от завода през 1971 г. Opel GT поставя два световни и 18 международни рекорда на трасето в Дуденхофен.

Първата кола с предно задвижващи колела на марката е Kadett D от 1979. Две години по-късно е поставен рекорд за аеродинамика с показател 0,23 при прототипа ТЕСН 1. Открит е заводът в Сарагоса, а Валтер Рьол печели рали "Монте Карло" с Opel Ascona 400. Двадесет-милионният Opel е модел Senator.

През 1985 г. Opel е първият европейски производител, предлагащ стандартно катализатор (елемент от изпускателната система, който чрез платинени нишки в т.нар. "ламбда сонда" неутрализира вредните емисии) на всичките си модели. От 1991 г. наследникът на Kadett - Astra, e снабден със специална система на фирмата за странична сигурност. Седалките са с конструкция срещу ефекта на потъване, а предпазните колани - с натяжни устройства. Започва да се прави моделът с повишена проходимост Frontera. От 1992 г. Opel открива завода си в Айзенах -бившият за Wartburg на ГДР. Там се създава нова система за работа, която след това се прилага в другите звена на фирмата. Заводът в Айзенах е с най-висока производителност на труда в системата на Opel от преди няколко години и е на второ място в света. Две години по-късно се пуска 30-милионният Opel. Това е Omega MVG.

Opel става първият германски производител, който оборудва серийно предните две места на колите си с предпазни въздушни възглавници. При Vectra има патент - откачване на педалите при челен удар, което предпазва краката на шофьора от катастрофа. През 1996 г. Opel представя първия си миниван Sintra. Фирмата първа в света започва да произвежда турбодизелов мотор с по четири клапана на цилиндър и директно впръскване на горивото. Открива се производството на Cadillac Cattera на базата на Omega в Рюселсхайм. Мануел Ройтер печели туристическия шампионат с Calibra.

1997 г. е много плодоносна. Представя се в Женева прототипът на бъдещето Signum. Разработва се навигационна система за Vectra и Omega. За първи път европейски производител прави 3-цилиндров еднолитров мотор по четири клапана на цилиндър. Той е на Opel Corsa. През 1998 г. е представен Astra G и първата генерация на компактния ван Zafira. Започна производството на лекотоварните Arena. През 2002 г. в Португалия е обявена Vectra C, която е с много по-икономични мотори, последвана от Astra H през 2004г., която била с извънредно напредничаво окачване и печели тестовете EuroNCAP. Astra H се предлагала като хечбек с 5 врати, комбито Caravan и спортен триврат хечбек носещ името GTC (Gran Tourismo Coupe) в Европа и Sport Hatch във Великобритания. За пръв път в модела GTC е представена опцията "Панорамен покрив" , при която стъклото е удължено до част от тавана – нещо невиждано в произвежданите дотогава автомобили.