Избрани части
0
Начало
История на Renault

ИСТОРИЯ НА RENAULT

Renault - време е за промяна

Историята на фирмата Renault започва от неголяма къща в Биланкур. На 1 октомври 1898 г. от нея излиза на бял свят първият велосипед на Луи Рено. През 1899 г. 21-годишният Луи, заедно със своя по-голям брат Фернан, организира семейната фирма Les Freres Renault.

През 1906 г. по улиците на Париж се движат вече повече от 250 коли от марката. Техният двуцилиндров двигател може да ги движи със скорост 35 км в час.

В годините на Първата световна война продукцията на заводите в Биланкур, заемащи площ от 14 хектара и наброяващи повече от 4000 работници, се препрофилират за нуждите на армията. Renault е главен доставчик на тежки камиони, артилерийски влекачи и танкове. През 1925-1935 г. автомобилите на компанията печелят първите места в състезанието "Монте Карло". В това време на пазара са нескъпият модел Primaquarte 11 CV и неговата лукс версия Vivasix, Monastella и роудстърът Vivasport с обем на двигателя 3 литра, централно смазване и охлаждане с масло.

Почти веднага след навършване на 40-годишния юбилей на фирмата започва Втората световна война. Компанията, наброяваща персонал от 45 000 работника, се оказва в ръцете на окупаторите. На разрушителни бомбардировки е подложена фабриката в Билакур. Когато се освобождава Париж през август 1944 г., работниците в Renault са около 13 000. През същата година почива Луи Рено.

След войната фирмата се връща отново към производството на автомобили. Първият модел тогава е предвоенният Juvaquatre. Постепенно се преминава към модерно производство. През 1945 г. предприятието е национализирано.

Renault 4 CV е показано за пръв път на Парижкия автосалон през октомври 1946 г. Автомобилът е малък, но предлага места за четирима възрастни. Той е икономичен и има добра скорост. Половин милионното 4 CV напуска заводите през 1954 г. Производството му спира през 1961 г., когато вече от колата са продадени 1 млн. екземпляра.

След войната фирмата прави и малки, и големи автомобили. Така през 1950 г. се появява Fregate. Това е шест местен модел с предномонтиран 2-литров четирицилиндров мотор, с независимо окачване и максимална скорост 129,6 км в час. Една година по-късно се откриват в Рюе и в Ларди технически центрове на фирмата.

Голямата новина идва през март 1956 г, когато е представен Dauphine. Той замества 4 CV. Открива се нова фабрика във Флинс, на 40 километра от Париж. Dauphine е с 300 мм по-голям от 4 CV и предлага повече пространство. Задномонтираният двигател по-късно достига мощност 49 к.с. Само през първата година производството е вече 100 000 бройки. Версията Gordini е предназначена за спортните ентусиасти. Милионният автомобил от този модел излиза от заводите през 1960 г., а до спирането на производството през декември 1967 г. са пуснати над 2 100 000 коли.

Обявяват се двуврат "кабриолет" и Floride "купе" (известно като Caravelle след 1962 г.). Започва да се прави Renault 4. Външно то няма нищо общо с предишния модел. Задвижващи са предните колела. От него се пускат над 8 млн. бройки.

Стига се до Renault 8, наричано големият Dauphine. Колата се замества от автомобила с номерация 10, а през 1965 г. излиза успешното Renault 16, което е първият "хечбек" в света (формула на двуобемна каросерия, при която има 3 или 5 врати, като нечетната е отзад, за разлика "фастбекът", при който задното стъкло се вдига заедно с капака на багажника, е с триобемна конструкция). Задвижващи са предните колела, комфортът е много висок. Моделът става "Автомобил на годината". При версията TS от 1968 г. мощността достига 88 к.с. по SAE (американската норма за стандарт, за разлика от германската - DIN, дава по-висока стойност на конските сили).

Междувременно излиза моделът 6, последван от 12. През 1971 г. следват 15 и 17. Те се конкурират с Capri и Opel Manta. Тогава се появява и любимият на мнозина модел 5.

През 1980 г. е първата победа на марката във Формула 1. Три години по-късно се подписва съглашение с Matra и започва да се произвежда Renault Espace - първият еднообемен автомобил в света, наричан още "моноспейс" (няма отделни пространства за двигателя, купето за пътниците и за багажа). След още една година компанията изпада в криза, от която излиза през 1986 г. Доходите на фирмата достигат 3,7 млрд. франка.

След пускането на модела 19 през 1988 г. се получава рекордна печалба от 8,9 млрд. франка. Фирмата става акционерно дружество и излиза моделът Clio. През 1991 г. той е "Автомобил на годината" за Европа.

След това се сменя емблемата на предприятието, шеф на концерна става Луи Швейцер, а тимът на Уилямс Рено е шампион във Формула 1. До 1994 г. излизат моделите Safrane, Twingo и Laguna. През 1995 г. дебютират Megane и Scenic. След още 4 години се подписва споразумение с Nissan и е показан Avantime.

Днес компанията прави автомобили с напредничав дизайн, които доказват неведнъж здравината си в европейските краштестове.