Избрани части
0
Начало
История на Volvo

ИСТОРИЯ НА VOLVO

Волво - шведската здравина

Volvo Aktielbolaget е шведска компания, производител на леки и товарни автомобили, а също двигатели с различно предназначение, разнообразна селскостопанска техника, горски машини и битова техника. Щаб-квартирата и се намира в Гьотеборг.

Вечерта на 25 юли 1924 г. в стокхолмски ресторант се срещат Асар Габриелсон и Густаф Ларсон. Двамата шведски автомобилни ентусиасти поръчват огромно блюдо с червени раци и след няколко часа се ражда идеята за компанията, известна като Volvo. По шведския календар 25 юли е денят на Свети Якоб и това става прозвището на първия модел OV4. През 1927 г. е основана компания за производство на автомобили марка Volvo (от латинското "търкалям се", като за емблема е взет древният знак на желязото). Първото Volvo OV4 излиза от фабриката на 14 април 1927 г. То прилича на автомобилите от Детройт, но е приспособено за шведските климатични условия. Двулитровият му двигател има мощност 28 к.с. Автомобилът е открит и Jacob реализира само 300 продажби. Основателите на компанията от самото начало обръщат особено голямо внимание на безопасността. Затова показателна е първата катастрофа, в която участва Volvo. През 1926 г. един от прототипите, движещ се от Стокхолм към Гьотеборг, се сблъсква челно с американски автомобил. Последният се превръща в метални отпадъци. Така още преди започване на продажбите марката си извоюва имидж на производител на здрави коли.

В началото износът на фирмата е скромен - 24 автомобила през 1928 г. и 27 през 1929 г. Износът за САЩ започва чак през 1955 г. По-онова време да се състезаваш с американските коли е доста дръзко. Но все пак моделът PV 444 става бестселър там и Щатите се превръщат в най-големият пазар на марката. Малко известно е, че през 20-те години, още след откриването си, Volvo едва не става американска компания. Чарлз Неш се качва на парахода от Америка и тръгва да подпише договора, но Асар Габриелсон, заедно със стоящата зад него компания за лагери SKF, успява да запази независимостта. Фирмата излиза на печалба и започва нейният възход. През 30-те години опитни шведски инженери се завръщат от САЩ и започват работа във Volvo. Обогатяват фирмата с презокеанското "ноу-хау" и новите тенденции в дизайна. В Швеция през 1935 г. са продадени 10 000 бройки, а в началото на 40-те години фирмата разработва сравнително нескъпите модели Volvo PV36 и PV51, които стават в страната "народни". От това време е и моделът PV800.

Войната възпрепятства продажбите на тези автомобили в Европа, но в първите следвоенни години мощните рекламни кампании донасят на марката известност в Европа и Америка. Следвоенният модел Volvo PV44 става лидер по продажби в Швеция до 1953 г. и е основа за следващите "хитове" - РV444 и РV544. Моделът 444 има 1414-кубиков четирицилиндров двигател с мощност 40 к.с. През 1950 г. мощността нараства на 44 к.с., а през 1955 г. - на 55. Има изключително просторен интериор и хората започват да го наричат "семеен спортен автомобил". Много скоро той се превръща в любимец на автомобилните състезатели. Volvo Amazon, представено през 1957 г, предлага нещо коренно различно. Двигателят му от 1582 куб. см с горно разположени клапани произвежда мощност 60 к.с. и 76 к.с. при версията S. Моделът успява да обедини италианското вдъхновение с шведската функционалност. Отличава се с V-образна форма на капака и горда решетка на радиатора. При него за пръв път има и версия комби. Моделът е спрян от производство през 1966 г.

Гамата на продукцията се разширява и през 1959 г. се появява спортният автомобил "купе" Volvo 1800. Дизайнът е на Пер Петерсон. Капацитетът на двигателя се увеличава на 1985 кубика през 1968 г, като мощността става 82 к.с. Той се поставя и на модела Р544, който е с нова предница и цяло предно стъкло. Има и открити версии на моделите Р444 и 544. Компанията въвежда триточковия обезопасителен колан, изобретен от Нилс Болен. Затова не е учудващо, че през 1962 г. марката получава първата си награда за безопасност.

През 1957 г. компанията решава да произвежда спортен автомобил на основата на 120. Моделът Р1900 е "2+2 кабриолет" с каросерия от полиестер.

Серията 140 е с напълно нова каросерия, но ползва двигателят от 1778 куб. см, заменен през 1968 г. с 1985-кубиков. С помощта на Volvo 140 и последвалия го 240 компанията печели публиката си с непреходен дизайн. Успехът се дължи на чистите и прости форми, които дават живот на серията цели 30 години. При двата модела се демонстрират нововъведения в активната и пасивната безопасност и в опазването на околната среда. Представеният през 1968 г. модел 164 е конкурент на Mercedes-Benz и BMW. Той има 2978-кубиков двигател от шест цилиндъра -за пръв път след 30-те години, като мощността му е 145 к.с. Стандартното му обзавеждане включва кожен салон, серво на волана и спирачките, електрически overdrive, a повечето произведени коли са с автоматична скоростна кутия. Когато двигателят придобива инжекцион, мощността нараства на 175 к.с. при 5500 оборота в минута.

През 1974 г. гамата включва моделите 240 и 260, които заменят серията 140, тиражирана в 1 205 111 екземпляра. Моделът 240, правен от 1974 г. до 1993 г., има 1985-кубиков двигател от четири цилиндъра с горен разпределителен вал и мощност 82 к.с. Може да се монтира и мотор от 2127 куб. см с мощност 97 к.с., а при 260 - 2664 куб. см, разработен съвместно с Renault и Peugeot.

Катализаторите при марката се появяват при изнасяните коли за САЩ през 1986 г. Volvo 240 се обявява за "най-чистият автомобил, продаван в САЩ".

Първите товарни автомобили Volvo пуска през 1928 г. като от 1931 г. компанията е лидер в Европа в производството им.

Volvo завоюва репутацията на производител на скъпи, престижни и изключително надеждни и безопасни коли. Широко известна е пионерската роля на марката в разработката и внедряването на съвременни системи за безопасност. Те са разработка на шведската фирма Autolieve. За това са получени международни премии. Системата за контрол на качеството укрепва с годините и постоянно се усъвършенства. Компанията постоянно се разширява. Към продукцията се прибавят производството на двигатели АВ Pentaverken от 1930 г. и заводът за трансмисии и оси през 1942 г. През 1969 г. във фирмата се влива производството на каросерии Svenska Stalpressing ABB. От 1963 г. се сглобяват автомобили в Канада и Белгия. В началото на 1971 г. Volvo става най-продаваната европейска марка в САЩ. От 1975 г. фирмата взема контрола и над холандската компания DAF.

Запомнящи са следващите модели 430, 440, 740, 940 и 960, които са характерни с по-ръбести форми. Нещо по-различно в гамата внася 850, което е с нов дизайн и притежава системата SIPS - Side Impect Protection System - "Система за предпазване при страничен удар" или специална конструкция, поемаща и разпределяща енергията при сблъсък отстрани. Volvo 850 печели награди за безопасност, надеждност и функционалност, както никой друг автомобил на марката.

При автомобилите Volvo 760 и 740 дизайнът е изключително смел и серията става за дълго време бестселър. Компанията по това време достига рекордни продажби. Докато другите марки заоблят формите, Volvo им придава по-ръбест дизайн, за да се увеличи мястото за багаж.

Сега Volvo е част от Ford Motor Co. и последните години продължава с пускането на много нови модели - от сериите S и V, както и такива с висока проходимост. По отношение на дизайна концернът след модела 850 скъсва с консервативността си. Под шапката на Ford, Volvo предлага безупречно екипирани по отношение на активната и пасивната безопасност модели, с ново лице и оригинален запомнящ се стил на линиите.

Затова обикновено някои казват "Има автомобили. Има и Volvo." И техните думи не звучат напразно.