Двигателят е сърцето на един автомобил, без него не само я няма радостта от движението и удоволствието от ускорението, но и самият автомобил не може да съществува като такъв. Както всички части в един автомобил обаче, и двигателят не е направен вечен. Той изисква редовна поддръжка и с времето се износва, а понякога при неправилна експлоатация може да откаже напълно. Когато сте изправени пред такава ситуация, вие трябва да действате и имате два варианта, за да си осигурите мобилност – да бракувате автомобила и да си купите друг или да ремонтирате двигателя. Понякога обаче, ремонтът не е икономически изгоден и единственият вариант е закупуването на двигател втора употреба.
Покупката на двигател втора употреба може да се окаже непосилна за мнозина задача. Има толкова много неща, които трябва да съобразим при покупката му, монтирането в автомобила и регистрацията на новия агрегат в КАТ, че трябва добре да си направим сметката, какво точно целим с цялата процедура. Решението да се замени двигателя на един автомобил може да бъде продиктувано и обосновано от няколко цели: да спестим от покупката на друг автомобил при сериозна повреда в двигателя, да запазим и приведем отново в движение автомобил със сантиментална стойност или да модифицираме автомобил, така че да увеличим мощността му. Последните две причини разбира се са запазени за автомобилните ентусиасти, които имат желанието да отделят време за автомобила си и това им доставя удоволствие. Техническите причини, които могат да изкарат от строя един двигател и да наложат смяната му са основно следните:
Каквото и да целите със смяната на двигателя на едно МПС, ако не го правите сами, то поне трябва да имате доверен човек майстор, който може да ви даде приятелски съвет при покупката и впоследствие да свърши добра работа по монтирането на новия агрегат. Смяната на двигател изисква много труд и задълбочени познания за устройството на автомобила. Винаги се консултирайте с вашия механик, ако решите да сменяте двигателя с по-голям, по-малък или въобще двигател, който не е заводският на вашия автомобил, тъй като това може да постави много трудности пред монтажа и впоследствие регистрацията в КАТ.
Най-голямата трудност, срещу която ще се изправите е изборът на двигател втора употреба и откриването му. Той трябва да е в работещо състояние и да не изисква основен ремонт след монтажа. За да установите състоянието на един агрегат втора ръка е най-добре да го запалите и да чуете как работи. Това обаче, не е възможно в повечето случаи, тъй като автоморгите разкомплектоват автомобилите още докато ги получат. Двигателите се държат в склад на закрито, но отделени от автомобила те са напълно безжизнени и няма как да установим тяхното техническо състояние. В повечето случаи автоморгите не се ангажират с нищо повече от гаранцията, че двигателят работи, но може да се окаже, че състоянието му е подобно на вашия двигател.
Използвайте следните съвети за проверка на състоянието на двигател втора употреба:
След като сполучливо откриете двигател втора употреба, който да замени износения или повреден двигател на вашия автомобил, е време за покупка на избрания агрегат. Когато уговаряте цената на двигател втора употреба в автоморга, винаги изяснете кои от прилежащите части и датчици са включени в цената. Хубаво е да купите двигателя заедно с всички датчици и компютъра за управление, тъй като дори и агрегата да е същия като във вашия автомобил, през годините производителите понякога променят някои датчици и начина на управление на двигателя. Така един и същ двигател с работен обем 1.6 например може да разполага със 100 к.с. при по-старите модели на един автомобил и със 110 к.с. при по-новите. Ако решите да промените работния обем на двигателя във вашия автомобил, консултирайте се с механик, който да ви каже освен мотора какви други части за автомобила ще са ви необходими. Може да се наложи да сменяте скоростна кутия, полуоски, кутия на въздушния филтър, дебитомер, алтернатор, ауспуси генерация и много други части.
При покупка на двигател втора употреба изисквайте фактура и договор за покупко-продажба. В България двигателят на автомобила не се третира като обикновена резервна част, а подлежи на регистрация. При регистрация на МПС в големия талон се вписва както номерът на шасито, така и номерът на двигателя. Когато смените двигател на МПС, тази промяна задължително се декларира в КАТ и следва издаване на нов талон за регистрация. За да декларирате смяната на двигател ще ви бъдат необходими следните документи касаещи двигателя: фактура, договор за покупко-продажба (не е задължително да е нотариално заверен), копие от талона на автомобила, от който идва двигателят. Когато двигателят е от автомобил, който е регистриран в България, трябва този автомобил да е бракуван преди сделката за покупко-продажба на мотора.
Всяка модификация и промяна на конструкцията на автомобила следва да е придружена с Технотест проведен от акредитирана изпитвателна лаборатория на транспорта, за установяване на пригодността на автомобила за движение по пътищата според ЗДП. Смяната на двигател, особено с неидентичен, носи със себе си изискването да се премине Технотест преди регистрацията на новия агрегат в КАТ. Идеята е да се направи техническа експертиза дали критични за безопасността системи като спирачната, отговарят на повишената мощност на двигателя и да не се допуска регистрация на опасни МПС. Проверете цената на Технотест във вашия град преди да вземете окончателно решение за покупка на двигател втора употреба.