Избрани части
0
Начало
Автостатии
Как работят системите ABS, BA, EBD, TCS, ESP

КАК РАБОТЯТ СИСТЕМИТЕ ABS, BA, EBD, TCS, ESP

публикувано: 30.05.2013 г. 14:11

ABS (Anti-lock braking system)

Система ABS

Това е системата, която предотвратява блокирането на колелата при аварийно спиране. Това се постига чрез автоматично регулиране на спирачното налягане. Предотвратявайки блокирането на колелата, тази система помага на шофьора да запази контрол над автомобила, който се подчинява на командите за завиване дори и при аварийно спиране. Това помага на водача да избегне препятствие и му осигурява възможно най-краткия спирачен път при повечето обстоятелства.

При нормално спиране педала на кола с ABS и на такава без се усещат по един и същ начин. Когато се активира ABS обаче, една пулсация на педала е ясно доловима, придружена с хълтавене на педала нагоре-надолу и щракащ звук.

Модерните автомобили имат 4-канален ABS, което означава, че всяко колело е на отделна спирачна магистрала, позволяващо да се подава различно спирачно налягане към всяко в съответствие с пътната обстановка. Например при спиране на лед е необходимо по-малко спирачно налягане, за да блокира колелото, отколкото при спиране на асфалт. Ако левите гуми са на асфалт а десните на лед, по време на аварийно спиране, ABS долавя, че десните гуми ще блокират и намаля спирачното усилие върху тях, спомагайки избягването на блокиране и загуба на контрол върху автомобила.

BA (Brake Assist)

Тази система следи за скоростта и силата на натискане на спирачния педал, за да установи дали шофьора цели аварийно спиране. Ако натиснете рязко и силно педала на спирачката, то тази система се задейства моментално и усилва спирачното налягане до максимум.

BA (също наричана BAS) е система, която компенсира липсата на спирачно налягане по време на аварийно спиране като го усилва. Тоест дори и да нямате сила да натиснете достатъчно здраво спирачния педал, колата ще го направи вместо вас, ако датчиците покажат, че вие сте натиснали рязко педала и целите аварийно спиране. По този начин дори и неопитни водачи могат да съкратят спирачната дистанция в аварийни ситуации до стойности съизмерими с най-опитните шофьори.

При рязко натискане на педала на спирачката, Brake Assist увеличава спирачната сила, за да спомогне за по-бързото спиране на автомобила. Системата може да генерира голяма спирачна сила дори и при по-слабо натискане на спирачката. Представете си как дама с токчета би натиснала спирачката и как един 100-килограмов мъж ще я натисне. Вече схванахте идеята зад Brake Assist.

EBD (Electronic brake distribution)

Това е система за електронно разпределение на спирачното усилие към колелата с най-голямо сцепление. Тоест спирачното усилие подаване към всяко едно от колелата може да бъде изменяно в зависимост от пътните условия, скоростта, натовареност на автомобила.

При движение на автомобила, теглото, поддържано от всяко едно от колелата се изменя непрекъснато. Например при десен завой, тежестта на автомобила се измества към левите гуми, а при спиране на прав път основната тежест пада върху предните колела. Когато автомобила носи тежък товар в багажника, тежестта върху задните гуми е по-голяма. Колкото по-голяма е тежестта върху едно колело, толкова по-голямо е неговото сцепление. EBD ползва тези данни, за да осигурява по-голямо спирачно налягане на колелата с по-голямо сцепление.

В процеса на спиране тежестта поддържана от всяко едно колело се изменя, така че необходимата спирачна сила може да се променя много бързо. EBD системата може не само да долови колко тежест носи всяко колело в даден момент, но и да променя спирачното усилие моментално.

Основния коз на тази система е подобряване стабилността на автомобила при спиране в завой. Тя помага и когато автомобила носи тежък товар в багажника като разпределя повече от спирачното усилие към задните спирачки. Действието на тази система предшества това на системата ABS.

TCS (Traction control system)

Система TCS

Още позната като ASR (Anti-slip regulation), това е система против боксуване. Тя обикновено е вторична функция на ABS системата, тъй като при приплъзване на някое от задвижващите колела, тя задейства спирачката на това колело. По този начин, ако само едно от колелата е на хлъзгава повърхност, активирането на спирачката ще прехвърли въртящия момент към другото колело (с повече сцепление) посредством принципа на диференциала.

В днешните автомобили, системите против боксуване използват същите сензори за скорост на колелата, които са в основата на ABS системата. Тези сензори измерват разликата в оборотите на отделните колела, за да установят дали някое от задвижващите колела е загубило сцепление. Когато TCS системата установи, че едно колело се върти по-бързо от останалите, тя автоматично пулсира спирачката на това колело, за да намали скоростта му и да ограничи боксуването. В повечето случаи, задействането на спирачката само на едното колело е достатъчно, за да спре боксуването. Въпреки това, някои TCS системи отиват по-надалече и намаляват подаването на газ от двигателя. На някои такива автомобили, шофьора може да усети пулсация в педала на газта, когато системата намалява мощността на двигателя. Това пулсиране много наподобява усещането в педала на спирачката при задействането на ABS системата.

Много хора погрешно си мислят, че тракшън контрола ще предотврати засядане на автомобила им в снега. Това разбира се е погрешно схващане. Тракшън контрола не може увеличи сцеплението, той служи само, за да ограничи боксуването. За хора, които често карат през зимата в сняг и лед, тракшън контрола, ABS-а и зимните гуми са задължителни.

ESP (Electronic stability program)

Бутон ESP

Някои казват, че електронната стабилизираща програма ESP е най-значимия напредък в безопасността на шофирането след предпазния колан и въздушната възглавница. Името на тази система е различно от производител до производител, като се срещат съкращенията VDC, ESC, DSC, VDIM, VDC и др.

ESP се намесва, когато автомобила се плъзне странично в завой. Има два варианта на странично плъзгане – недозавиване (когато предницата се хлъзга и продължава напред вместо да завива) и свръхзавиване (когато задницата загуби сцепление и колата се завърти). Системата обира плъзгането и вкарва автомобила обратно в пътя, чрез светкавични спирачни импулси пускани към едно или повече колела.

ESP използва няколко сензора – за положението на волана, странично ускорение, завъртане на автомобила около оста си. Системата взема данни от сензорите 25 пъти в секундата и сравнява положението на автомобила с намеренията на водача (според датчика за положение на волана). Ако завъртането на волана не отговаря на посоката на движение на автомобила, ESP долавя критичната ситуация и се намесва моментално, независимо от шофьора. Стабилизиращата система използва спирачките, за да вкара автомобила обратно в правилната траектория, но може да подаде сигнал и на ECU на двигателя да спре подаването на газ, за да забави автомобила. И така в рамките на физичните закони, автомобила остава по безопасен начин на желаната траектория.