Избрани части
0
Начало
Автостатии
Най-бързите коли в света през годините

НАЙ-БЪРЗИТЕ КОЛИ В СВЕТА ПРЕЗ ГОДИНИТЕ

публикувано: 04.02.2013 г. 11:34

Докато повечето от нас можем само да си мечтаем да притежаваме най-бързият автомобил в света, има една шепа богопомазани хора, които могат да си позволят дори колекция от такива автомобили. Тук трябва да отбележим, че става въпрос за заводски автомобили, които се произвеждат серийно, а не за тунинговани бегачки. Това са онези автомобили, които висят на плакати в стаите на младежи по цял свят.

Сигурно знаете, че на днешния ден най-бързият автомобил на земята е Bugatti Veyron Super Sport с максимална скорост от 431 км./ч. Това обаче не винаги е било така, защото преди него има още много великолепни автомобили, които може би сме позабравили и които дори няма да видим повече по улиците, а само в частната колекция на някои автомобилен запалянко милионер.

Стремежа на човечеството към технически прогрес е неспирен. Надпреварата за максимална скорост се води между автомобилните производители вече повече от 100 години и ни радва с невероятни машини. Тук се върнем назад във времето, за да си припомним последните 10 носителя на титлата най-бърз автомобил в света.

Най-бързите коли в света

  1. 1967 Lamborghini Miura P400: максимална скорост 275 км/ч.

    Lamborghini Miura Произведени са над 750 бройки в периода 1966-1973 г., което включва разновидностите на модела P400, P400 S и P400 SV. Има известни разлики между моделите, но всички са оборудвани с един и същ двигател – 3.9 литров, 12-цилиндров, V-образен, разположен напречно отзад. Мощността при първите модели P400 e 350 к.с., докато при последните модели P400 SV, тя е увеличена до 385 к.с. Интересна особеност при този автомобил е, че двигателя и скоростната кутия са отляти в един блок и дори ползват общо смазване, за да адресират проблема с липсата на място в спортното шаси. Автомобилът се ражда при интересни обстоятелства – трима от главните инженери започват работа по прототип на колата, въпреки нежеланието на основателя на компанията Ферруччо Ламборгини, който залага на мощни, но сдържани возила, за разлика от конкурента си Ферари. Инженерите работят през нощта в свободното си време и представят завършената кола през 1965 г. на автомобилното изложение в Торино. Тя се харесва на публиката и им се дава зелена светлина за производство.
  2. 1968 Ferrari 365 GTB/4 Daytona: максимална скорост 280 км/ч.

    Ferrari 365 GTB Daytona Пуснато само година след Lamborghini Miura, Ферарито му отнема титлата с 5 км/ч по-висока скорост. Тестът за максимална скорост е проведен от британското автомобилно списание Autocar. За разлика от средно-разположения двигател на Lamborghini, Ferrari има предно разположен двигател с работен обем 4,4 л., 12 цилиндъра и по два разпределителни вала над всеки 6 цилиндъра (DOHC). Мощността му е 357 к.с. Производството на модела е около 1400 бройки. За по-добро разпределение на теглото, 5-степенната ръчна скоростна кутия е разположена в задната част на автомобила. Ferrari Daytona разполага с независимо окачване, носачи и пружини. Дизайнът е на Pininfarina.
  3. 1984 Ferrari 288 GTO: максимална скорост 303 км/ч.

    Ferrari 288 GTO След дългата хегемония на Ferrari 365 на сцената на най-бързите автомобили, компанията пуска нов модел и подобрява собствения си рекорд с цели 23 км/ч като с това преминава границата от 300 км/ч. Водещото немски автомобилно списание Auto Motor und Sport прави теста и записва рекорда през 1985 г. Само 272 броя са произведени от този ексклузивен автомобил. Първоначално Ferrari 288 GTO е замислен като състезателен автомобил за Група Б на ФИА. За да участва в състезанията, има изискване автомобила да е серийно произвеждан в минимум 200 броя. Производството започнало, но през 1986 г. смъртта на рали пилота Хенри Тойвонен и неговия навигатор Серхио Кресто кара ФИА да преосмисли съществуването на Група Б. Автомобилите от този клас са изключително мощни и опасни. Така Група Б преустановява съществуването си и Ferrari 288 GTO никога не се състезава и остава чисто шосеен автомобил. И то какъв – 2,8-литров бензинов двигател V8 (откъдето идва и името на колата), надлъжно разположен, с два турбо компресора и 400 к.с.
  4. 1986 Porsche 959: максимална скорост 314 км/ч.

    Porsche 959 Германците отново доказват своето техническо превъзходство след дълга пауза. Техният предишен успех в класацията на най-бързите автомобили в света е Mercedes-Benz 300SL от 1955 г., който вдига впечатляващите за времето си 225 км/ч. От красивото Порше са произведени 337 бройки в периода 1986-1989 г. Тестът е проведен от Auto Motor und Sport през 1987 г. като е тестван и моделът 959 Sport, чиято максимална скорост е 317 км/ч, но са произведени едва 6 броя от него. По време на своя производствен цикъл, Porsche 959 се е считал за най-технологично напредничавия спортен автомобил и първия, използващ задвижване на четирите колела. Порше решават да доразвият съществуващ двигател вместо да проектират нов за модела. Агрегатът, който използват е битурбо шестцилиндров боксер с въздушно охлаждане на блока и водно охлаждане на главите. Двете турбота осигуряващи секвенциално принудителното пълнене, изстискват 444 к.с. от малкия, ефективен и изключително здрав двигател. Скоростната кутия също е забележителна – ръчна с 5 скоростни напред, една задна и една кръстена "G" за офроуд.
  5. 1987 Ferrari F40: максимална скорост 326 км/ч.

    Ferrari F40 Тестът за максимална скорост е проведен от италианското автомобилно списание Quattroruote. От автомобила са произведени 1311 броя. Това е била най-бързата, най-мощна и най-скъпа кола, която Ферари са продавали на клиентите си по онова време. Цената ѝ е била около 400 хил. долара. Динамичните характеристики са осигурени от леко уголемена версия на двигателя на GTO 288 – 2.9 литра обем, V8 с два IHI турбо компресора и 471 к.с. при 7000 об./мин. До 1990 г. автомобилът се произвежда без катализатор, когато САЩ въвеждат регулаторни мерки за вредни емисии. Окачването с два носача е подобно на GTO, но много части за променени и настройките са различни. Необичайно малкият клиренс на автомобила кара Ферари да заложи на система за повдигане на автомобила, когато е необходимо това, като например при преминаване през легнали полицаи. Ускорението до 100 км/ч се случва само за 3,8 секунди, а рекордната максимална скорост се дължи предимно на формата на колата с аеродинамичен коефициент Cd 0,34. Водещите на най-авторитетното автомобилно предаване Top Gear, Джереми Кларксън и Ричард Хамънд, определят Ferrari F40 като най-великата спортна кола произвеждана някога и една от най-красивите.
  6. 1991 г. Bugatti EB110 GT: максимална скорост 336 км/ч.

    Bugatti EB110 Произведени са 95 броя. Този суперавтомобил има дванадесетцилиндров V12 двигател с 4 IHI турбота и общо 60 клапана. Мощността на този чудовищен двигател е цели 553 к.с. достигана при 8000 оборота. Шестстепенна скоростна кутия предава задвижването към колелата. За окачване колата използва доказаната конфигурация с горни и долни носачи. Шасито е изготвено от Aerospatiale, производител на самолети, и е изработено от карбонови нишки. Колата има активен заден спойлер и врати отварящи се нагоре. Стъклен заден капак пък осигурява гледка към невероятния V12 двигател.
  7. 1992 г. Jaguar XJ220: 343 км/ч.

    Jaguar XJ220 Произведени са 281. Името на колата идва от целта за максимална скорост, която са си поставили инженерите – 220 мили в час (350 км/ч). Първоначално колата е замислена да бъде с 12-цилиндров двигател и задвижване на четирите колела, но в последствие Jaguar залага на ниското тегло, за да придаде на автомобила динамични характеристики като на състезателен автомобил. За да се постигне по-ниско тегло, колата се оборудва с турбиниран 6-цилиндров двигател и задно предаване вместо 4х4. Двете турбини Garrett T3 изстискват цели 542 к.с. от 3,5-литровия двигател. При размери от 5 метра дължина и 2,2 метра ширина, бихте си помислили, че това е един много тежък и муден автомобил. Но напротив – шасито е изцяло от алуминий и дори панелите на купето са изработени ръчно от алуминиеви сплави, използвани в авиацията. Този Ягуар е първата кола, която използва аеродинамиката на въздушния поток под автомобила и ефекта на Вентури, за да генерира притискателен сила от над 1300 кг с цел осигуряване на стабилност при висока скорост. При тегло на автомобила 1456 кг, това означава, че теоретично колата може да бъде шофирана с главата надолу при висока скорост.
  8. 1993 г. McLaren F1: 372 км/ч.

    McLaren F1 Разликата с предишния рекорд е впечатляваща. Затова и си запазва титлата на най-бърза кола в света цели 12 години. И до ден днешен McLaren F1 е най-бързата кола с атмосферен двигател. Производството е ограничено до 65 броя. McLaren F1 включва много новаторски идеи и технологии. Самата кола е изградена около концепцията за ниско тегло и висока мощност. В нейната конструкция са използвани високотехнологични и много скъпи материали като карбонови нишки, титаний, злато, магнезий и кевлар. F1 е първият сериен автомобил с карбонов монокок. В интериора прави впечатление необичайната позиция на водача – в средата. Зад него от двете му страни има още две седалки за пътници, което прави колата годна за общо 3-ма души, а това е нещо крайно необичайно за спортна кола. Двигателят също е впечатляващ – проектиран и произвеждан от M дивизията на BMW, той има обем 6,1 литра, 12 цилиндъра (V12) и 618 к.с. Силовия агрегат разполага с четири разпределителни вала и технология за променливи фази на газоразпределението (variable valve timing), която е сравнително нова и недоказала се технология по онова време. Интересен проблем представлявала отделяната от двигателя топлина, която преминавала много лесно през конструкцията от въглеродни нишки на купето и монокока. Трябвало да се измисли някаква сериозна изолация на двигателния отсек и решението на McLaren било да се облицова двигателния отсек с високо ефективен рефлектор на топлина: златно фолио. Така във всеки McLaren F1 има около 16 грама злато и един много красив двигателен отсек.
  9. 2005 Bugatti Veyron EB 16.4: 408 км/ч.

    Bugatti Veyron Бугати скрива топката на всички със скорост над 400 км/ч и става статус символ на най-богатите хора на земята. Скоростта е записана и сертифицирана от немски специалисти. Серията е 300 броя. Bugatti е стара френска марка, основана от италианеца Ettore Bugatti през далечната 1909 г. Те е известна със своите красиви и изключително бързи автомобили. През 1999 г. компанията е купена от Volkswagen Group, чийто инженери стоят зад феноменалния Veyron. Колата е кръстена в чест на Pierre Veyron, главен инженер на компанията, тестов пилот и състезател за марката, който през 1939 г. печели 24-те часа на Льо Ман с автомобил Бугати. Зад буквите EB пък се крият инициалите на основателя на компанията, а 16.4 е препратка към 16-те цилиндъра на двигателя и 4-те турбо компресора.
  10. 2010 Bugatti Veyron 16.4 Super Sport: 415 км/ч.

    Bugatti Veyron Super Sport Произведени са 30 броя, от които 5 носят името Super Sport World Record Edition и са способни да вдигнат 431 км/ч. Останалите 25 са ограничени на 415 км/ч. Автомобилът е с W-образен 16-цилиндров двигател с обем 8.0 литра, което е еквивалент на два V8 мотора с остър ъгъл между цилиндрите. Veyron има автоматична скоростна кутия с два съединителя и 7 предавки, способна да превключва за по-малко от 150 милисекунди. Авточасти за подобен автомобил са скъпи както бихте се досетили и сами – например една скоростна кутия струва малко над 120 хил. долара, а един комплект гуми са 25 хил. долара. Гумите са специално проектирани за Veyron от Michelin, така че да издържат на огромното натоварване при максималната му скорост. Не си мислете обаче, че ще се отървете само с 25 хил. долара за комплект гуми - смяната се извършва само във Франция и услугата ще ви струва 70 хил. долара. Ето на това се вика скъп вулканизатор. При Bugatti Veyron всичко е впечатляващо, вземете например спирачките – колата е способна да направи обратно ускорение от 1,3 g, да спре от 400 км/ч за по-малко от 10 секунди и е тествана да прави последователно спирания от 300 км/ч до 80 км/ч без загуба на спирачна сила. При спиране от скорости над 200 км/ч задния спойлер се повдига на 55° ъгъл само за 0,4 секунди и осигурява голяма част от спирачната сила.