Избрани части
0
Начало
Автостатии
Saab обяви фалит

SAAB ОБЯВИ ФАЛИТ

публикувано: 19.12.2011 г. 19:19

 Сааб Виктор МюлерТази сутрин собствениците на Saab официално обявиха фалит. Фирмата беше в тежко състояние още от началото на април, когато започна да навлиза във финансови затруднения, нямаше средства да се разплаща с доставчиците си и беше принудена да спре производството на автомобили. След осем месеца протекли при извънредни обстоятелства и отчаяни преговори за потенциално спасение, през миналия месец изглеждаше, че Saab вече изплува от несигурните води. Постигнато бе споразумение за продажба на компанията на китайските автомобилни фирми Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co. и Pang Da Automobile Trade Co. Но сега тази сделка е отменена, водейки компанията до фалит.

Препъникамъкът в случая се нарича General Motors. Те забраниха нейните проекти и дизайн да се използват от китайците, затова те се оттеглиха от сделката.

Нека обясним накрато: Saab е била собственост на GM, но те я обявяват за продажба в края на 2009 г., когато самата GM изпада в затруднения. Към този момент Saab вече са завършили проектите за новите модели 9-5 и 9-4x, използвайки предимно части на GM в техните каросерии, окачване, двигатели и електроника. В началото на 2010 г. GM продава Saab на Spyker Cars N.V. - инвестиционната компания на Виктор Мюлер, която произвежда суператомобилите Spyker.

Но когато Мюлер се съгласи да продаде Saab на китайците, GM решиха, че не могат да предоставят техните проекти и интелектуална собственост за ползване в Китай. Те считат, че защитата на авторските права е твърде слаба в Китай, и че техните инженерни достижения ще бъдат изкопирани. А това е кошмар за GM, тъй като те произвеждат толкова много други коли, които използват същите системи и агрегати (моделите Insignia, Astra, новата Zafira, редом с техните еквиваленти продавани в САЩ и най-вече техните версии за китайския пазар, и още много други бъдище модели).

В момента изглежда, че няма връщане назад за Saab. Компанията е била обявена за продажба в продължение на месеци, но никой западен, японски или дори корейски автопроизводител не пожела да я откупи. Една американска фирма инвестиционен брокер проявяваше интерес и изглеждаше като стабилен играч, но не успя да намери парите за инвестицията. Владимир Антонов, руски банкер и собственик на футболен клуб Портсмут (Portsmouth FC) също искаше да инвестира, но той беше арестуван на 24 ноември за сделки в банката, която притежава. А сега и китайските пари се изпариха.

При обявено производство по несъстоятелност, Мюлер заяви, че няма да получи никакви пари от инвестицията си в Saab. Кредиторите ще си поделят останалата стойност под формата на инструменти, обурудване и сгради. Те няма да получат много. Колкото до работниците – те ще изкарат една много бедна Коледа.

А какво следва ако притежавате автомобил Saab? За вас последствията няма да са толкова тежки. Сетете се какво се случи с MG-Rover - компанията спря да съществува, но имаше и все още има коли с тази марка по улиците. Така че, бизнесът на независимите доставчици произвеждащи или търгуващи с части, както и специализираните сервизи, остава непроменен. Най-лошото е, че стойносттта на вашия автомобил на пазара на употребявани автомобили ще спадне леко, но с несигурността около бъдещето на Saab, която е факт от месеци, това малко или много вече се е случило.