Избрани части
0
Начало
История на Dacia

ИСТОРИЯ НА DACIA

Automobile Dacia SA е румънски производител на автомобили, носещ името на исторически регион, който се е простирал върху голяма част от днешна Румъния. На днешния ден, компанията е дъщерно дружество на френския производител на автомобили Renault. Дачия е водещия износител на Румъния с 10% от общия износ.

Началото

Компанията Autimobile Dacia е основана през 1966 под името Uzina de Autoturisme Pitești (UAP). Основният завод на Дачия е построен през 1968 г., в Colibaşi (сега се нарича Mioveni), близо до Питещ. Дачия започва с придобиването на инструменталната екипировка и основния дизайн на Renault 12. Въпреки това, докато се екипира завода е взето решение да се произвежда под лиценз модела Renault 8, носещ името Dacia 1100. От 1968 до 1972 г., около 44000 броя са били произведени, с много малка козметична промяна на предницата въведена през 1970 г. В много ограничена серия е бил произвеждан и модела 1100S с двойни предни светлини и по-мощен двигател, който се е използват от полицията и в моторните спортове.

Първата Dacia 1300 напуска поточната линия точно преди парада на 23 август през 1969 г., и по-късно през същата година е показана на автомобилните салони в Париж и Букурещ. Румънците са били възхитени от модерната и надеждна кола, затова списъците с чакащи винаги са били дълги. Още през 1970 г., вече са пуснати на пазара няколко варианта: стандартната 1300, 1300L (L за Лукс) и 1301 Lux Super, която се продавала с новости като отопляемо задно стъкло, радио, чистачки и от двете страни и по-луксозна тапицерия. Тази версия е била запазена за номенклатурата на Комунистическата партия.

Промени следват веднага щом експортните пазари се отварят пред марката. През 1973 г., комби версията 1300 Break е въведена. Произвеждат се и разновидности на основния модел като 1300F (комби версия, без задни седалки за превоз на стоки) и 1300S (линейка), а по-късно през 1975 беше въведен и пикапът Dacia 1302. 2000 броя бяха произведени до 1982 г. Дачия произвежда също D6 и CKD версиите на популярния ван Renault Estafette, но отново в ограничена серия предвид конкуренцията на произвеждания в Букурещ ван T.V. В началото на 80те години, моделът Renault 20 се сглобява като Dacia 2000, но поради изключителността му и високата цена, серията остава доста ограничена (Renault 20 e най-скъпия модел на марката за времето си). Моделът 2000 е бил достъпен само в тъмно синьо или черно и е бил насочен предимно към партийния елит.

На автомобилното изложение в Букурещ през 1979 г., са били представени рестилизираните модели 1310. Те се отличават с четири светлини отпред, по-големи стопове отзад, нова форма на броните и нов интериор. Промените са силно вдъхновени от обновената версия на Renault 12 пусната през 1975 г. След кратка серия от смесени коли през 1979 г. (например при изчерпването на правоъгълните фарове за модела 1300, започва използването на двойните кръгли фарове от 1310), в края на годината на пазара най-накрая е въведен новия модел 1310. В Англия, където модела е предлаган под името Dacia Denem, най-високото ниво на оборудване предлагало лукс, въплътен в екстри като пет-степенна скоростна кутия, лети джанти и електрически прозорци. Рекламния лозунг, използван за колата е "The Very Acceptable Dacia Denem" (Напълно приемливата Дачия Денем), но това не се оказа случаят с британските купувачи, които предпочитали по-надеждните модели от Япония, Южна Корея и Малайзия. Продажбите били много слаби, а колите останали в движение днес се счита, че могат да се преброят на пръстите на ръцете, въпреки че румънското посолство в Южен Кенсингтън поддържало автопарк от този модел до средата на 90те. Продажбите на пикап версията, известна в Англия като Shifter, продължили до средата на 90-те, а румънския джип Aro 10 е бил продаван като Dacia Duster. Dacia Denem е спряна от продажба в края на 1982.

По същото време е бил произведен и Sport модела. На изложение през 1980 г., цели тълпи се възхищавали на Braşovia, прототип на спортно купе базирано на 1310, разработено на в гараж на бензиностанция в Брашов. Зелена светлина е дадена на проекта за престижния модел и от 1981г. двувратата Dacia 1310 Sport (1410 Sport след 1983 г.) е била на разположение на облагодетелстваните младежи от периода. Тези коли са били много популярни за ралита и състезателни шофьори като Nicu Grigoraş, който тунинговал своята до извличане на изключителна мощност от иначе остарелия двигател на Renault.

Дизайнерите все още раждали свежи идеи, много от тях оставали забулени в тайна. Прототипи като 500cc Mini-Dacia и вариации на Dacia 1310 били проектирани; някои, като Dacia 1310 Limousine, са все още на пътя. Тези автомобили са изключително ценени от Дачия ентусиасти, а Дачия форумите са пълни с доказателства за тези редки и странни автомобили, произвеждани от Dacia през 80те години на миналия век. През 1982, след прекратяване производството на 1302, са наложени моделите Dacia 1304 Pick-up и 1305 Drop-side. Всъщност, те са били пуснати още през 1981. Тези автомобили са голям търговски успех и остават в производство чак до 2006 г., като са изменяни и модернизирани постепенно заедно с гамата на марката. От 1985 г. също се е предлагал и модела 1410, като вариант с по-мощен двигател, а относително краткия живот на икономичния 1210 приключва през 1992 г.

През 1983 продължават модификациите и се добавят нова пластмасова решетка отзад до стъклото и по-плътни гумени лайсни около предната решетка. Работа продължавала и по модела 1320 CN1, който представлява хечбек версия базирана на 1310. Новата предница на 1320 се появила и при луксозните версии на модела 1310 (познати под номенклатурата на Дачия като MLS) от 1989 г.; тези коли били ясно разпознаваеми по техните големи двойни светлини отпред, по-луксозния интериор, изпълнен със сини пластмаси и познат като таблото на CN1 и доста често изобилие от външни антени, парадиращи състоянието на собственика. Повечето от колите от този специфичен модел били собственост на висши членове на централния комитет на Комунистическата Партия. Въпреки че 1320 е най—скъпия модел на гамата на Dacia, когато се появява през 1987 г., повечето от тях са били използвани като таксита до средата на 1990-те години. 1320 не трае дълго – още през 1989 се разработват прототипи използващи предницата на 1320 и нова задна част със извити задни светлини и други модерни детайли.

1990-те

През 1991 г. се появява заместникът на 1320 – Dacia 1325 Libertà (след революцията от 1989 г., теми за свобода са особено актуални) и остава в производство до 1996 г.

Последния от моделите с четири фара беше произведен през 1989 и цялата гама на Дачия получила новата предница от 1320, наричана CN1. Усилия за подмладяване на моделната гама довели до отпадането на модела Sport, поради липса на продажби, и представянето на нови товарни автомобили. Това са били 1307 и 1309. Първият е пикап с дойна кабина, а 1309 е бил комби, но не със стандартен багажник, а с брезент. Последния е бил нещо като кросоувър между комби и пикап и се е радвал на голям успех на китайския пазар. Имало е също и няколко прототипа:

• Дизеловото комби 1610, задвижвано от агрегат на Volkswagen, с около 150 продадени единици • Dacia Star, с извити странични прозорци • 1308 Jumbo, къмпинг ван • Няколко опита за модернизиране на 1310, един от които, чрез присаждане на предната част от Nissan Primera.

В периода 1992-1994 се раждат много причудливи автомобили: въпреки усилията за обновяване на моделната гама, дизайнерски махмурлук от моделите с четири фара е ясно доловим. Така, таблото с дизайн от 1983 е било използвано в модели до 1994, въпреки че е имало и друго по-ново табло, което се е вграждало на някои моделни гами още от 1987 г. По същия начин, въпреки че новия дизайн CN1 ликвидира анахронизми като вертикалните въздушни отвори на C-колоната и гумения спойлер, новия дизайн не се е прилагал последователно и тези елементи се появявали и изчезвали спорадично. Човек само може да се удивява на организацията на поточните линии по онова време.

Фейслифтът от 1993 г. е познат в автомобилните среди като CN2. Новия проект на предницата е бил лесно различим по хоризонталната метална греда на предната решетка. Моделът получава нови фарове, предна и задна броня и съответно различни по форма предни калници. Във вътрешността при базовите модели ясно се отличавало новото табло, докато при най-скъпите модели имало екстри като брони боядисани в цвета на купето, облегалки за главите на задната седалка, радио-касетофон, тасове, и вечно присъстващото CN1 табло, но този път в изпълнено от черна пластмаса. Този модел обаче е преходен и не остава в производство за дълго. През 1995 г. тип CN3 е бил представен на европейския пазар, и последван от латиноамериканския пазар през 1996 г. Всъщност единствените разлики на този с предходния модел се свеждат до нивата на оборудване и радиаторната решетка.

След втората половина на 1994 г. почти никакви усилия не са правени за обновяването на моделната гама 1310, тъй като Дачия пуска нов модел, Dacia Nova. Тя се предлага във варианти седан и хечбек с триобемно купе. Дизайнът обаче не е особено напредничав поради дългия период на разработка започнал далечната 1983 година. Градски легенди в Румъния веднага преписали на модела че е замаскирана версия на Reanault 11 или на Peugeot 309. Това обаче се оказва неистинно твърдение, тъй като Dacia Nova e първата кола с изцяло румънски дизайн, започнат след края на всякакво френско участие в Дачия. Моделът първоначално е непопулярен заради проблеми с надеждността и появата на ръжда по купето, като според един слух, когато валяло навън, валяло и вътре в колата. Въпреки това, след значителни подобрения през 1996 г., модела набира почитатели и става честа гледка по румънските пътища. През 1998 г. дори е представен седем местен прототип, изработен с панелите и прозорците на стандартния седан Nova.

През 1998 г., марката празнува три десетилетия от началото на производство и слизането от поточната линия на първия в историята автомобил Дачия. През същата тази година автомобилът с номер 2 000 000 е произведен в завода на марката. Тази година е свидетел и на последното обновление на 1310, познато като CN4, включващо цялостно обновление на предницата, нови дръжки и леко рестилизирано огледало за задно виждане. Комби версията от своя страна, получила по-големи задни светлини. Тези промени са приложени и на товарната гама през 1999 г. Трябва да се подчертае, че въпреки че моделът е бил над 30 годишен, той се е продавал изключително добре заради базовата си цена от 4200 евро и лесния достъп до резервни части. Подобрения като инжекционно впръскване на горивото също спомогнали значително за подмладяване на модела.

През 2000 г. за пръв път е произведено специално издание – Dacia Dedicatie. Тази луксозна версия на седана и комбито е била оборудвана с лети джанти, брони с цвета на купето, сервоусилвател на волана, ел. стъкла, и много по-качествена боя. Всички модели са били боядисани в два цвята – светло и тъмно сиво, и са били продавани на значително по-висока цена. От 2002 година, колите започват да носят имената Berlina и Break, като се отдава по-малко значение на цифрите 1310, които вече заемат незначителна позиция под мигача.

На 21 юли 2004 г. последните няколко бройки от серия 1300 излизат от завода в Mioveni, точно един месец преди 35-тата годишнина на модела. Последната произведена Dacia 1310 (вариант седан), с пореден номер 1 979 730, е решено да се съхранява в музея на Dacia.

На 8 декември 2006 г., товарната кола Dacia Pick-Up я сполетява същата съдба. Въпреки многобройните подобрения направени през предходните няколко години като задвижването 4x4, въвеждането на дизелов двигател с обем 1.9, таблото от Dacia Solenza (също използвано на последните бройки от 1310) и колела с пет болта вместо архаичните три, влизането на Румъния в Европейския съюз реално поставя край на производството на старите модели. Поточните линии се преструктурират и разширяват, за да се увеличи производството на Дачия Логан.

В продължение на тридесет и четири години на производство, и повече от 2,5 милиона произведени единици, Dacia 1300/1310 лесно се превръща в най-често срещания автомобил по пътищата на Румъния. Почти всички притежаваха кола от тези модели и знаеха как да я ремонтират и модифицират в домашни условия. Например, на много от старите коли им се присаждаха новите предници за да изглеждат по модерни, или просто защото новите части са били по-достъпни. В последствие на тази практика, оригинални коли от ранните модели 1300 са доста редки, а цените за най-добре запазените автомобили се увеличават постоянно. Тунинговането на автомобили Дачия е популярно и широко разпространено начинание, което собствениците румънските коли обичат да практикуват в свободното си време. За съжаление по-голямата част от модификациите се правят в домашни условия с използването на подръчни материали, което поставя под съмнение нивото на качество, безопасност, надеждност и естетика на крайния продукт.

По време на комунизма, в завода, където са произвеждани автомобилите Дачия е имало две поточни линии: едната произвеждала коли предназначени за продажба в Румъния, а другата произвеждала същата кола (макар и от по-хубави части и сглобявана с по-голяма грижа) за износ. Румънците, живеещи в близост до границата често си купували коли Dacia от съседните страни, надявайки се на по-високо качество.

Придобиване от Renault

През септември 1999 г., Dacia е купена от групата Renault, с оглед Румъния да стане хъб на автомобилното й развитие в централна и източна Европа, а инвестицията е увеличена впоследствие. Първия признак за намеренията на французите идва през 2000 г., с представянето на SupeRNova, която е подобрена версия на Nova с двигател и трансмисия от Renault. В най-богато оборудвания вариант имало екстри като климатик, електрически стъкла и CD плейър. Продажбите били много добри, въпреки че на модела му личали годините. Dacia продала 53 000 броя през 2002, и държала почти 50% пазарен дял в Румъния. През 2003 г., Dacia SupeRNova е рестилизирана и заменена с името Dacia Solenza, която имала нов интериор и опция за въздушна възглавница. Тя обаче е била временен модел предназначен да запълни необходимостта от модел седан преди представянето на изключително важния за Дачия, Логан. Solenza е моделът, който е научил работниците на Dacia, какви са изискванията за производство на кола, която е приемлива за западноевропейските пазари. Производството е прекратено през 2005.

Проекта Logan

Логан е най-успешният модел, след първия 1300. Той беше представен, след значителен медиен интерес, през август 2004 г., и въпреки, свързана с дизайна критика, Логан се превръща в един от най-продаваните автомобили в Централна и Източна Европа, както и в Русия. Logan се продава в голям брой страни, като на места под марката Renault. Моделът получава 3 от 5 звезди на NCAP краштестовете. Той става най-продавания автомобил в нашата съседка Румъния с поразителните 27% пазарен дял през февруари 2008 г. От 2005 г. Логан се предлага и с дизелов двигател. Преди премиерата си, той е известен като колата за 5000 евро, поради прогнозираната стартова цена. Въпреки, че е един от най-евтините автомобили за размера си, цената му никога не е отговаряла на първоначалната прогноза.

През 2006 г., прототипът Logan Steppe е показан пред публика. Той представлява спекулативна 4х4 комби версия на Логан. Серийната комби версия е лансирана в края на 2006 г. Ван версията, която в общи линии е комби без задни прозорци и отделена кабина на водача, е пусната в продажба през февруари 2007 г. след спирането на производството на пикапа Dacia Pick-Up.

Пикап модел и базирания на Логан хечбек Sandero, се появяват през 2008 г. Dacia избира автосалона в Женева през 2008 г., за да представи новия си петврат хечбек.

На следващото издание на Женевския Автосалон през 2009 г. е представена нова концепция наречена Duster.

Dacia Duster всъщност е вторият кросоувър SUV произвеждан от Дачия (след сътрудничеството за ARO 10), предлаган в 4x2 или 4x4 вариант. Официалната премиера на модела се състоя на 8 декември 2009, и е в продажба от 18 март 2010 г.

В България марката Дачия се радва на голяма популярност сред множество фирми от най-различни отрасли. Дачията е добър такси автомобил, сервизен автомобил за телекомуникационни компании, рент-а-кар и какво ли още не. Ако търсите още по-изгоден начин за поддръжка на вашата Дачия или пък автопарк, можете да се обърнете към стотиците автоморги в страната, които ежедневно обновяват своите наличности с напълно пригодни части на невероятно ниски цени. Начина да направите това е като използвате Parts.bg - за да получите оферти за части за Дачия, просто попълнете нашия формуляр и ние ще разпратим запитването ви към множество автоморги.