Избрани части
0
Начало
История на Land Rover

ИСТОРИЯ НА LAND ROVER

Land Rover - работният кон, символ на Британия

Под №4 в British National Museum, сред 5947 прототипа автомобили, е паркиран за вечни времена един истински Land Rover. Да проследим какво разказва историята. В неговата концепция заляга всичко основно от американския Jeep, от който по време на Втората световна война са произведени 700 000 екземпляра. Шеф инженерът на Rover Group - Морис Уилкс, и неговият брат Спенсър, собственици на марката, имат един ексвоенен джип и решават да създадат собствено производство. Дотогава фирмата не била правила кола с висока проходимост. Братята търсят изход, за да спасят фабриката си в Солихъл Бизи.

Морис Уилкс кръщава новия автомобил Land Rover (земен скитник, пират). Той решава да конструира нещо, неправено дотогава. Иска да сътвори возило, което еднакво добре да тегли плугове, да носи товар и да минава там, където нищо друго не може. Първоначалният дизайн е със средно разположено кормило, за да не се прави десен или ляв волан за различните пазари.

Дизайнът е на Робърт Боуле. Използвани са всички възможни компоненти, които могат да се вземат от "роувъри-те". Трябва да се избере подходящо шаси, а дизайнът и панелите да са измислени изцяло. За материал е предпочетен алуминият. Той лесно се изчуква дори на ръка и е устойчив на корозия.

Първият прототип е направен през 1947 г. Шасито е взето изцяло от Jeep, а двигателят - 1389-кубиков, от Rover Ten. Автомобилът първоначално няма врати и е отлично защитен от вода. След септември 1947 г. са направени първите 25 коли - с нова технология на изпускателните клапани. Вече има и врати. Пилотната серия от 48 екземпляра е завършена през лятото на 1948 г. Версиите са hardtop (формула на каросерията, при която има твърд свалящ се покрив) и estate ("комби"). Един от прототипите има опция две или четири задвижващи колела. Скоростната кутия е механична с четири предни предавки и трансфер на две нива - общо осем скорости. След 1950 г. се сменя шасито, което става галванизирано. Land Rover е демонстри-ран за пръв път на Амстердамския автосалон през април 1948 г.

Първият Land Rover e Series I, модификации 80, 86, 88/107 и 109 се произвежда от 1948 до 1958 г. Осемдесет процента от производството веднага започват да изнасят зад граница. Крал Джордж VI нарежда да закупят известно количество коли за държавата. Цената е първоначално 450 британски лири, по-късно става 500.

През октомври 1948 г. Land Rover има вече дилъри в 68 страни по света. За индустриални нужди са направени версиите Compresor и Welder. Разстоянието между осите е увеличено до пет пъти. Колите с дълга база имат модификация estate със седем места, линейка, автомобил работилница. През 1958 г. от завода излиза 250-хилядният автомобил на марката.

Следващият основно преработен модел е Series II 88/109 (числата показват междуосието в инчове), който е на конвейера от 1958 до 1961 г. Страничните плексигласови стъкла са заменени със стъклени. Land Rover вече е основно средство за придвижване на лекарите в Индия, при сафаритата в Кения и Танзания, а също - в Корея през войната. Започва производството на артилерийски влекачи и друга специализирана армейска техника. От 1948 г. до днес Land Rover е ползван в армиите на над 150 държави.

Колата се прави преди да купи правото й за производство Ford Motor Co. в над 30 страни, включително в Белгия, Германия и Испания. През 1957 г. се появява дизелов вариант. Камионетки се сглобяват от 1962 г. до 1972 г. Модерният вариант на втората серия с 2-литров двигател се прави от 1961 до 1971 г. От 1967 г. се пуска и версия с 6-цилиндров мотор. Дотогава джипът е екипиран с 4 и 6-цилиндрови мотори плюс дизел от 4 цилиндъра, предназначен само за износ. От април същата година се внедрява нов 2,6-литров на версиите 109. Постепенно през 1968 г. фаровете се преместват от радиаторната решетка на калниците. Старият карбуратор Solex е заменен със Zenith. За периода 1961-1971 г. автомобилът е тиражиран в 8 343 000 бройки. През 1978 г. се пуска версията V8. Пружинното окачване се въвежда през 1983 г., а турбодизелът - през 1986 г. Моделите от 1990 г. се наричат Defender.

Сега фирмата е собственост на индийската Tata Motors, и е част от Jaguar Land Rover (JLR) group. Land Rover е втория най-стар производител на автомобили с висока производителност, след Jeep.