Избрани части
0
Начало
Автостатии
Автоматични скоростни кутии - 8-те най-модерни

АВТОМАТИЧНИ СКОРОСТНИ КУТИИ - 8-ТЕ НАЙ-МОДЕРНИ

публикувано: 14.12.2012 г. 21:54

Следващата предавка, моля. При автомобила тази задача все по-често се поема от автоматична скоростна кутия. Ние ще ви обясним как функционират и кои от тях работят най-добре.

Автомобилите с автоматични скоростни кутии са лакоми, мудни, не доставят никакво удоволствие при шофиране и се карат само от таксиметровите шофьори и пенсионерите. Това са предразсъдъците от времето, когато автоматичните скоростни кутии наистина прахосваха много енергия и съответно гориво, мудните превключвания правеха автомобила бавен, а при шофирането липсваше всякаква страст.

Междувременно обаче нещата са се променили напълно. Porsche с електронно управлявани превключвания на предавките спринтира до 100 км/ч по-бързо, "дебелото" BMW работи по-икономично, ако водачът не се намесва в работата на трансмисията, а семейният ван доставя удоволствие благодарение на пъргавата DSG трансмисия. Но трябва да отбележим, че автоматичните скоростни кутии могат да бъдат много различни. Независимо от безбройните и отчасти заблуждаващи търговски наименования (виж карето по-долу) различните автоматични трансмисии могат да бъдат екстремно различни. Така например CVT трансмисията изобщо не сменя предавки, някои "автомати" работят с два съединителя, други управляват потоците на мощността с фрикциони в маслена баня. В тази статия ще погледнем дълбоко в "карантиите" на 8 от най-модерните и интересни варианти на автоматични скоростни кутии. От автоматизираните механични скоростни кутии (при Smart) до екзотичната Transaxle-скоростна кутия с два съединителя на Mercedes SLS. Ще обърнем внимание не само на техническите характеристики, но и ще разнищим мистерията около вечния въпрос - дали "автоматикът" крие потенциал за икономия на гориво и дали в съотношение с цената на автомобила доплащането за тази екстра е достъпно или утопично.

Ето и едни от най-важните критерии, по които следва да се оценява поведението на една автоматична скоростна кутия

panamera-kilometraj_400

Комфорт/скорост на превключване

Плавните смени на предавките са от първостепенно значение за добрата скоростна кутия. Някои автомобили, особено по-спортните имат груби смени на предавките при рязко ускорение. Когато се оценява работата на една скоростна кутия, трябва да наблюдаваме колко време

продължава прекъсването на подаването на мощност и в същото време да проследим колко бързо превключва "автомата" при различно натоварване.

Поведение при потегляне

Измерва се с това колко изразено е "лазенето" и може ли мощността при потегляне да се дозира точно, плавно или автомобилът потрегля спортно.

Кик-даун:

Това понятие описва как реагира автоматичната скоростна кутия, ако натиснете докрай педала на газта, колко степени надолу превключва, какви обороти достига двигателят. От тези характеристики зависи колко бързо ще ускори колата.

Фактор удоволствие:

От това доколко точно реагира автомобилът на командите с педала на газта и доколко усещането при ускорение подхожда на характера на двигателя, зависи дали ще изпитваме удоволствие от шофирането на автомобила.

Разходи:

Хубавите неща си имат цена и тя трябва да се съобрази като правим оценка на една или друга скоростна кутия. Едната страна на перото разходи е потенциалът за икономия на гориво, а другата - цената на скоростната кутия (доплащането), която естествено трябва да оценим по съотношението ѝ към общата цена на автомобила. При някои автомобили автоматичната скоростна кутия се доплаща като екстра, а при други като Toyota Prius например, въобще не се предлага вариант с ръчна скоростна кутия.

Audi А1 S-tronic превключва по-рано

Audi A1 Audi A1 S-Tronic. 7-степенна скоростна кутия с два съдинителя.
Скоростна кутия Audi S-Tronic S-tronic: две трансмисии в един корпус. В зависимост от това, кой от двата съединителя е активен, двигателят предава мощността си към четните или нечетни предавки.

Защо да чакате превключването, след като следващата предавка вече е включена? Audi А1 предпочита да избира предавките предварително. Това е възможно благодарение на двата съединителя.

СКОРОСТНА КУТИЯ

Две е по-добре от едно - това е мотото на скоростните кутии с два съединителя. Защото, ако трябва да бъдем точни, в случая става дума за две трансмисии в един корпус. Една за нечетните предавки (1,3,5,7) и една за четните (2,4,6). Всеки вал на тази скоростна кутия си има собствен съединител. Какъв е трикът, ако например в момента е активна 2-ра предавка, 3-та вече е включена и само чака зацепването на собствения си съединител. Това става изключително бързо, подаването на мощност към колелата практически не се прекъсва.

ПРЕИМУЩЕСТВА: възможни са екстремно бързи превключвания на предавките, благодарение на сухите съединители (при тествания вариант) коефициентът на полезно действие е по-висок, отколкото при всяка друга автоматична трансмисия. Освен това е относително лесно да се монтира Start-Stop автоматика.

НЕДОСТАТЪЦИ: низходящото превключване става относително бавно, конструкцията е тежка и много сложна в техническо отношение, поради което е и скъпа.

АВТОМОБИЛЪТ

В сравнение с А1 TFSI с механична трансмисия S-tronic не изразходва повече гориво. Но пък ще трябва да доплатите неприличната надценка от около 3000 лева. Сравнено с цената на автомобила, това е твърде много.

За сметка на това възходящото превключване е като магия - в режимите на частично натоварване DSG жонглира предавките светкавично бързо и почти незабележимо. При пълно ускорение обаче съединителите зацепват с леко приплъзване, като това се усеща най-отчетливо на четвърта, пета и шеста предавка. Прави впечатление и друго: след кик-дауна минава цяла вечност, докато А1 успее да превключи от шеста на четвърта предавка например. При маневриране потеглянето е много плавно, но ако се налага да се качите на висок бордюр, се изисква много точно дозиране на газта. За разлика от А1 с механична 6-степенна трансмисия при S-tronic разполагате с една допълнителна предавка, която още повече намалява оборотите на двигателя.

За съжаление S-tronic е прекалено скъпа, но пък не харчи повече гориво от механична трансмисия и сменя предавките светкавично бързо и комфортно. Препоръчително е ако имате парите.

SL 63 AMG удоволствие и лукс

Mercedes SL 63 AMG Mercedes SL 63 AMG. 7-степенна спортна автоматична скоростна кутия.
Скоростна кутия Mercedes AMG Speedshift MCT Сърцето на SL63: MCT съединителят. Вместо от хидротрансформатор мощността при бързия роудстър се предава от пакет от 6 фрикциона (Multi-Clutch Technology). Леките ламели издържат на високи обороти, почти не се износват, защото работят в маслена баня.

Пакет от стегнати съединители вместо мек хидротрансформатор - никога досега една съвсем нормална автоматична трансмисия не е била толкова спортна като при SL 63 AMG. А и обноските й са много добри.

СКОРОСТНА КУТИЯ

Чуйте само това име: AMG Speedshift MCT - звучи почти като обещание за мощ. Зад него се крие принципът на конвенционална 7-степенна автоматична скоростна кутия, която идва директно от спортен отдел. От Mercedes са заменили преобразувателя на въртящия момент със съединител в маслена баня. Той се състои от компактен пакет ламели (Multi-Clutch Technology) с 6 фрикциона и "скрива шайбата" на хидротрансформатора. А и той едва ли би издържал оборотите на екстремно спортния V8 двигател. Освен особения елемент за потегляне МСТ трансмисията предлага и три спортни режима на работа.

ПРЕИМУЩЕСТВА: компактният елемент на съединителя между V8 и трансмисията е по-устойчив към високи обороти от хидротрансформаторите, освен това е по-лек, работи без приплъзване и разполага със система Start- Stop.

НЕДОСТАТЪЦИ: много скъпо удоволствие. А и за гасене на вибрациите е необходим и допълнителен демпфер (в случая двустепенен торсионен демпфер).

АВТОМОБИЛЪТ

Само няколко метра след потеглянето - което при комфортни настройки е подчертано нежно - SL реагира на командите с педала на газта остро като механична трансмисия. Превключва възходящо почти толкова бързо като скоростните кутии с два съединителя, сменя предавките със забележим тласък само при най-спортните настройки. Какво прави впечатление: при кик-даун роудстерът изобщо не се замисля, а директно прескача по няколко предавки наведнъж. Системата Launch Control (за състезателни стартове в автоматичен режим) превръща ускорението от място в изключително преживяване.

Въпреки роднинските си връзки с обикновена, комфортна автоматична трансмисия, МСТ е настроена дяволски спортно. Но трябва да споменем, че комбинацията от SL с тази трансмисия е ужасно скъпа.

Мерцедес SLS превключва най-отзад

Mercedes SLS Mercedes SLS AMG. Transaxle скоростна кутия с два съединителя DCT.
Трансмисия на Mercedes SLS С цел пестене на място и разпределение на теглото трансмисията на SLS не е разположена до двигателя, а в задната част на автомобила. С два съединителя, седем предавки и вграден блокиращ диференциал тя е сред най-екзотичните автоматични скоростни кутии.

Два съединителя, седем предавки, състезателен режим - задължителни компоненти на суперспортист. Освен това трансмисията на SLS осигурява баланса, защото е монтирана в задната част.

СКОРОСТНА КУТИЯ

Техниката на скоростната кутия на този автомобил е впечатляваща. SLS не само е оборудван със скоростна кутия с два съединителя в маслена баня - DCT трансмисията (Double Clutch Technology) е монтирана далеч от двигателя, върху задната ос. Свързана е с V8 двигателя в карбонов карданен вал, като в същото време в корпуса на трансмисията е интегриран и блокиращ диференциал.

ПРЕИМУЩЕСТВА: Благодарение на принципа на двойния съединител превключването на предавките е екстремно бързо (до 100 милисекунди). Освен това DCT издържа на много високи обороти, пренася мощността без приплъзване и има по-висок коефициент на полезно действие от конвенционалните "автоматици" с хидротрансформатор. Електронното управление на потеглянето позволява автоматични стартове (Launch Control).

НЕДОСТАТЪЦИ: високотехнологичната и скъпа конструкция е подходяща само за суперспортисти като SLS. При низходящо превключване DCT трансмисията не е толкова добра колкото сходната МСТ (виж SL 63).

АВТОМОБИЛЪТ

Усещането при управление перфектно подхожда на SLS. Предавките се сменят директно, бързо, а при спортни настройки - и изключително решително. При низходящо превключване електрониката нагажда оборотите - поради това смяната на предавките не се извършва под товар, не се усещат досадни тласъци. Освен това Launch Control позволява впечатляващи стартове от място - почти като драгстер.

Извод: Бърза, ефективна, остра като бръснач - DCT перфектно подхожда на суперспортиста SLS. AMG са обърнали внимание дори на разпределението на теглото между осите. Обаче парите не би трябвало да имат никакво значение за вас.

Porsche Panamera PDK превключва като по масло

Porsche Panamera Porsche Panamera. 7-Степенна скоростна кутия с два съединителя PDK.
Скоростна кутия Porsche Panamera Двойните съединители в детайли. Двата пътя на мощността са очертани в зелено и сиво: затвореният вътрешен съединител осигурява маркираното в червено движение на мощността. Оцветеният в сиво път става активен една след затварянето на външния пакет ламели.

Скоростните кутии с два съединителя превключват бързо и ефективно. Така е и при Panamera. Обаче неговата мощ се нуждае от стабилна скоростна кутия - затова ламелите са в маслена баня.

СКОРОСТНА КУТИЯ

Понякога капчица масло върши чудеса. И това е добре известно на Porsche. По тази причина двата съединителя на скоростната кутия PDK са потопени в масло. То предпазва материала и в същото време охлажда, затова успява да предаде големите въртящи моменти на двигателите на Panamera без рискове и странични въздействия. Сухите съединители на А1 биха се подпалили моментално.

Иначе трансмисиите на Audi и Porsche работят на същия принцип. Седем предавателни числа са разпределени върху два трансмисионни вала, като четните и нечетните предавки са на отделни валове. Така следващата, по-висока предавка може вече да бъде включена, докато мощността се предава по друг вал.

ПРЕИМУЩЕСТВА: Както и при Audi А1 двойните съединители работят бързо и икономично. В същото време потопените в масло фрикциони издържат на по-високи температури и въртящи моменти.

НЕДОСТАТЪЦИ: И тук важи правилото, че низходящото превключване отнема повече време. Освен това коефициентът на полезно действие е по-нисък, тъй като въртящите се в гъстото масло съединители изразходват мощност. При потегляне се усещат тласъци.

АВТОМОБИЛЪТ

Panamera превключва възходящо светкавично, бързо и нежно, но при желание смените на предавките могат да са брутално твърди - само с натискане на бутон. Автоматичната скоростна кутия придърпва само при потегляне. Когато Porsche потегли на втора предавка (в нормален режим), след фазата на приплъзване съединителят "захапва" с лек тласък. Освен това при маневриране е необходимо много нежно боравене с педала на газта. За пример може да служи следният факт: за разлика от Panamera с механична скоростна кутия вариантът с PDK харчи два литра по-малко.

Извод: Спортна Panamera плюс бърза и ефективна PDK - това е почти перфектна комбинация. От Porsche трябва обаче да до- усъвършенстват потеглянето, защото роднините от концерна го могат по-добре.

Audi А4 Multitronic не превключва

Audi A4 Audi A4 2.0 TDI. Безстепенна трансмисия Multitronic.
Скоростна кутия Audi A4 Audi A4 се задвижва от верига. При А4 мощността се предава с пластинчата верига. Тя се движи между две конусни шайби, като различните предавателни отношения зависят от разстоянието между тях. Недостатък: триенето на веригата отнема от мощността на двигателя и увеличава разхода на гориво.

Безстепенните скоростни кутии CVT предлагат безкраен брой предавателни числа, които безстепенно преминават едно в друго. Това осигурява комфортно ускорение, но не доставя удоволствие, а и разходът на гориво се увеличава.

СКОРОСТНА КУТИЯ

Скоростните кутии CVT приличат малко на системата за превключване на скоростите на велосипед. От едната страна веригата се движи по зъбни колела с все по-малки диаметри, а от другата - по все по-големи. Обаче при автомобила се получават не 21, а безброй комбинации. Защото вместо по твърди зъбни венци задвижващата лента (в случая метална пластинчата верига) се движи между две конусни шайби, които безстепенно се доближават и отдалечават. В съответствие с това се получават и различните предавателни отношения.

ПРЕИМУЩЕСТВАТА: оборотите на двигателя контролират в определен диапазон, което помага или за оптимално ускорение на автомобила, или за постигане на най-висока ефективност.

НЕДОСТАТЪЦИ: постоянните обороти при ускорение не са приятни за водача - поне субективно; нещо като буксуващ съединител. Освен това металната верига работи с голямо триене, което повишава разхода на гориво. И още нещо: CVT не понасят високи стойности на въртящия момент.

АВТОМОБИЛЪТ

В нормален режим Audi А4 ускорява все едно се задвижва от "гумен" двигател. В зависимост от това колко силно натискате педала на газта, оборотите се фиксират или на икономичните 2000 об./мин, или на "пъргавите" 4000 об./ мин. и не се променят изобщо. От друга страна, в режим S CVT трансмисията не симулира спортни превключвания на предавките, така че при ускорения водачът да изпитва нормалните усещания при управление на автомобил с автоматична скоростна кутия.

При потегляне е доста трудно да се дозира мощността, особено при студен старт А4 реагира с тласъци. Освен това увеличението на разхода на гориво с около 1 л/100 км спрямо А4 2.0 TDI с механична трансмисия е твърде голямо. А и CVT трансмисията е ненадеждна и склонна към дефекти. Документирани са случаи на продължителен тест на А4 2.0 TDI, в които се е наложило скоростната кутия да бъде сменена само след 60 000 километра.

Toyota Prius – тук командва електрониката

Toyota Prius Toyota Prius. Хибридно управление на задвижването.
Трансмисия на Toyota Prius Разпределение на мощността при хибрида. Много електроника, почти никакви зъбни колела: между двата електромотора на Prius е разположен голям колкото юмрук планетарен редуктор, който подава мощността към предните колела. Двигателят с вътрешно горене само подпомага задвижването.

Prius се оправя без предавки - тяхната роля поема електромотор.

СКОРОСТНА КУТИЯ

Скорости друг път, Prius е шмекер. На практика той не е оборудван със скоростна кутия в класическия смисъл на думата, липсват фиксирани предавателни числа. При Prius с хибридно задвижване работата на бензиновия двигател и електрическите компоненти се контролира електронно, като мощността им се предава към предните колела по различни пътища. Наистина, Prius е оборудван с планетарен редуктор, но за разлика от конвенционалните автоматични трансмисии той не осигурява множество комбинации от предавателни числа. По принцип двигателят с вътрешно горене задвижва само генератор, а с помощта на втори електромотор създадената от него електроенергия задвижва колелата, респективно зарежда акумулатора. Ако се налага бензиновият двигател да помага директно в задвижването, системата ползва генератора като съединител. В този случай електромоторът се спира с електрическо съпротивление, а мощността на бензиновия двигател се подава към задвижваните колела чрез планетарния редуктор.

ПРЕИМУЩЕСТВА: Двигателят с вътрешно горене може да работи в режим на най-оптимално натоварване - независимо от оборотите на задвижването на колелата. Така той работи по-ефективно и пести гориво.

НЕДОСТАТЪЦИ: Въпреки че тук безстепенната трансмисия се симулира от електрониката, водачът все пак усеща недостатъците на истинска CVT скоростна кутия: постоянни обороти при ускорение, високи обороти на двигателя при висока скорост.

АВТОМОБИЛЪТ

При потегляне електромоторът и четирицилиндровият двигател работят в перфектна хармония. Prius ускорява плавно и без тласъци от място, ускорява пъргаво като мощен дизел. Безпроблемното ускорение се дължи основно на допълнителната порция мощност от електрическото задвижване. Както и при механична CVT трансмисия посто-янните обороти на двигателя при мощно ускорение са леко смущаващи. Субективното усещане е, че мощността не достига.

Едва ли е възможно по-добро решение - и като комфорт, и като икономичност. Но липсва удоволствие при шофиране. Едно е ясно: "трансмисията" на Prius не е възможна при друг автомобил. Интелигентното разпределение на мощност е възможно само при хибрид.

Скоростната кутия на Smart сякаш заяжда

Smart Fortwo Cabrio Smart Fortwo Cabrio. Автоматизирана механична трансмисия
Скоростен лост Smart Fortwo Cabrio Тук предавките се превключват от мотори. Превключващият механизъм сортира предавките като робот, което иначе е работа на водача. Електрониката следи взаимната работа на превключващия механизъм и съединителя. Цялата система не заема почти никакво място.

Малкият пести автоматично, но не и комфортно

СКОРОСТНА КУТИЯ

Какво е общото между Smart и Ferrari 430 или Audi R8 R-tronic? Много просто - и трите автомобила прев-ключват предавките по идентичен принцип. Всъщност малкият градски автомобил се оборудва с конвенционална 5-степенна скоростна кутия. Но опционалната Softouch-автоматика позволява на водача да не натиска съединителя и да не превключва предавките. Смяната им се поема от електрониката, която по хидравличен път управлява и съе-динителя.

ПРЕИМУЩЕСТВАТА: това решение е изгодно и не се нуждае от много място. Поведението при потегляне на късия автомобил със задно задвижване се контролира по-лесно, педалът на съединителя отпада.

НЕДОСТАТЪЦИ: при смяна на предавките се забелязват силно подчертани прекъсва ния в подаването на мощност, маневрирането изисква доста упражнения. При низходящо превключване дразнят дългите паузи между отделните предавки.

АВТОМОБИЛЪТ

Smart е известен със своето ужасно изнервящо придърпване при ускорение. Тези силни тласъци се дължат на рязкото прекъсване на подаването на мощност към колелата в онези моменти, когато съединителят "отваря" за превключване на предавките. Освен това паузите между отделните предавки са твърде дълги. Ефектът се усилва допълнително и от силното "кимане" на късия автомобил при интензивно ускорение. "Автоматиката" доста се затруднява и при кик-даун. Усещането е, че минава цяла вечност, докато скоростната кутия успее да превключи на най-подходящата предавка след силно натискане на педала на газта. Освен това Smart трябва да се задоволи с 5 предавки, поради което слабичкият двигател често работи при неподходящи обороти. Който не иска напълно да се лиши от радостта при шофиране, ще избере ръчното превключване на предавките.

Решението е изгодно, но не и добро. Паузите при превключване са прекалено дълги. А недостатъците по отношение на комфорта са огромни. Все пак автоматизираната скоростна кутия ни помага да пестим гориво.

BMW превключва като в бъдещето

BMW 5 Series Touring BMW 520d Touring. 8-степенна автоматична трансмисия.
Скоростна кутия BMW с 8 предавки Автоматична скоростна кутия с хидротрансформатор. Трансмисията на BMW: 8-те предавки и хидротрансформатор (големият диск вляво) с блокаж (назъбените пръстени до него). Резултат: висок комфорт, нисък разход на гориво.

8 предавки в 5-а серия - това е максимумът в момента. Но дали повече означава и по- добре? В случая - да. BMW успява да съчетае ефективността и комфорта.

Трансмисиите с преобразувател на въртящия момент са най-разпространените "автоматици", а като техника са може би и най-сложните. Предавките се сортират от планетарни редуктори, при превключване спирането на отделните комбинации от зъбни колела се осигурява от пакети с фрикциони (преди от спирачни ленти), потеглянето се поема от преобразувател на въртящия момент. Той подава мощността много нежно към трансми-сията и при това я усилва. И това не е всичко. За да може да се елиминира приплъзването при движение с постоянна скорост, в хидротрансформатора се монтира блокираща муфа. Хубавата новина е, че водачът трябва само да постави селектора в позиция D.

ПРЕИМУЩЕСТВА: Хидротрансформаторът позволява плавно потегляне. Същевременно той гаси и вибрациите, комфортът при превключване е много висок. Самата трансмисия е компактна, здрава и издържа огромен въртящ момент.

НЕДОСТАТЪЦИ: Лекото приплъзване между двигателя и трансмисията при промяна на скоростта увеличава разхода на гориво, коефициентът на полезно действие е по-нисък, отколкото при механична трансмисия. Освен това автоматичната скоростна кутия с хидротрансформатор е тежка, нуждае се от скъпо масло и охлаждане, устойчивостта към високи обороти е относително ниска.

АВТОМОБИЛЪТ

С блокажа на хидротрансформатора и 8-те си предавки BMW буквално обръща представите ни за автоматичните трансмисии. По-точно: още след потеглянето електронно управляван съединител блокира приплъзването в хидротрансформатора, двигателят и трансмисията вече са свързани твърдо като при механична скоростна кутия. Това осигурява не само спортни, директни реакции, но и понижава разхода на гориво. 520d реагира изключително спонтанно на командите с педала на газта, при движение по инерция и при низходящо превключване двигателят работи като спирачка. Осемте предавки осигуряват голям диапазон на предавателните числа. При последните две предавки оборотите на двигателя са екстремно ниски, това пести гориво на магистралите и превръща 5-а серия с "шепнещ експрес". В същото време при кик-даун автоматичната скоростна кутия винаги намира най-подходящата предавка за максималния въртящ момент на 520d. В крайна сметка "автоматичното" 520d е почти толкова икономично, колкото и 520d с механична трансмисия: 5,3 срещу 5,1 литра на 100 километра.

Добрата стара автоматична скоростна кутия с преобразувател на въртящия момент предлага най-добрия компромис. Особено в съчетание с ранно задействания блокаж на хидротрансформатора и 8-те предавки ефективната автоматична трансмисия на BMW Е изключително убедителна.

От CVT до Q-tronic - преглед на особените означения на автоматичните скоростни кутии на различнтие производители:

ALFA ROMEO
Selespeed Автоматизирана 5-степенна механична трансмисия при GT

ТСТ Скоростна кутия с два съединителя и 6 предавки при MiTo

Q-Tronic 6-степенна автоматична трансмисия, например при Вгега

ALPINA
Switch-Tronic 6-степенна автоматична трансмисия при моделите на Alpina

AUDI
Multitronic Безстепенна трансмисия при А4, A5 и А6

R-Tronic Автоматизирана 6-степенна механична скоростна кутия при R8

S-Tronic (7) Скоростна кутия с два съединителя и 7 предавки, при по-малките мотори със сухи съединители

S-Tronic (6) Скоростна кутия с два съединителя в маслена баня и 6 предавки

Tiptronic 6-степенна автоматична трансмисия, напр. при А4 quattro

BMW
Drivelogic 7-степенна скоростна кутия с два съединителя при BMW МЗ

CITROEN
SensoDrive Автоматизирана 5-степенна механична скоростна кутия при по-малките модели

EGS6 Автоматизирана механична скоростна кутия с 6 предавки при по-новите модели

FIAT
Dualogic Автоматизирана 5-степенна скоростна кутия, напр. при Fiat 500 (при Linea с 6 предавки).

FORD
Powershift Скоростна кутия с два съединителя и 6 предавки

HONDA
i-shift Автоматизирана 6-степенна механична трансмисия

LAMBORGHINI
e-gear Автоматизирана 6-степенна трансмисия при Gallardo и Murcielago

MERCEDES
Automatic 5-степенни автоматични трансмисии c хидротрансформатор

7-G-Tronic 7-степенна автоматична трансмисия

AMG Speedshift MCT Планетарна трансмисия с технология Multi-Clutch (многодисков съединител в маслена баня)

AMG Speedshift DCT Скоростна кутия c два съединителя, в случая с Transaxle-конструкция

Autotronic 5-степенна автоматична трансмисия с единични съединители (А-класа)

MITSUBISHI
DSG (6) Скоростна кутия c два съединителя при Lancer Evolution

TC-SST (6) Скоростна кутия с два съединителя и 6 предавки при Outlander

CVT Безстепенна скоростна кутия при Lancer

OPEL
Easytronic Автоматизирана скоростна кутия при Corsa

PEUGEOT
2-Tronic Автоматизирана скоростна кутия при 107

EGS6 Автоматизирана скоростна кутия

PORSCHE
PDK Скоростна кутия с два съединителя и 7 предавки

RENAULT
Quickshift Автоматизирана 5-степенна скоростна кутия

EDC Скоростна кутия с два съединителя

SMART
Softouch Автоматизирана 5-степенна скоростна кутия

SUBARU
Lineatronic CVT автоматична трансмисия

TOYOTA
Multimode Автоматизирана скоростна кутия, при Aygo с 5, при Auris с 6 предавки

Multidrive CVT автоматична трансмисия

VOLVO
Geartronic Означение на Volvo за автоматични трансмисии с 5 и 6 предавки

Powershift Скоростна кутия с два съединителя, напр. при Volvo ХС60

VW
DSG Direktschaltgetriebe Два съединителя, с 6 или 7 предавки, монтира се при почти всички модели на концерна