Избрани части
0
Начало
Автостатии
Внимание, дупка!

ВНИМАНИЕ, ДУПКА!

публикувано: 24.02.2012 г. 13:50

Светът си има глобална криза, ние си имаме локални дупки. Няма спор, че глобалната криза е нещо, с което следва да се съобразяваме, защото живеем на тази планета, но ме съмнява някой друг да се съобразява с дупките на моята улица. Още повече ме съмнява някой да действа за отстраняването им. Най-малкото, защото съм свикнал да вярвам на очите си, а в последно време по улиците и пътищата във и около моя град има толкова дупки, колкото никога досега не съм виждал.

Нашите дупки са невероятно хубави

Дупка на асфалтов път Дупки като тази могат да нанесат сериозни щети по вашия автомобил

Те са дълбоки. С ясно изразени ръбове и достойни за уважение размери, способни да се справят с всички налични на пазара типове и размери гуми, джанти и системи на окачване. Дупките в моя град са модерни, гъвкави и разпределени по пътното платно в специфична конфигурация, която изключва съзнателното им заобикаляне и гарантира надеждно изваждане от строя не само на прости шенкели и носачи, но и на високотехнологични пневматични модули, чиито създатели очевидно са спали в час по география и днес са в пълно неведение по отношение на рисковете, които нашите ширини крият за техните неадекватни умопостроения от инженерно естество. Съмнява ме тези така наречени специалисти да са виждали някога триъгълна джанта. Аз съм виждал. Даже съм виждал и дупката, която я беше оформила в тази конфигурация. Много си я биваше тази!

Вече чувам някой от Запад да се оплаква, че автомобилите не са танкове, че има застрахователи, адвокати и съд по кратката процедура за отговорните фактори, допуснали немарлива поддръжка на пътищата. Ами то така е много лесно! А къде остава "несъобразената скорост"? Къде остават знаците "Пътят е в ремонт" и къде остава комфортът на всички онези, които дават "свободно" на състоянието на пътната настилка след октомври и преди април? Европейски глезотии...

Ние сме много по-корави. Ние сме свикнали да ни баламосват под предлози, на които би завидял и най-талантливият холивудски сценарист, а средствата от нашите данъци и глоби (за "несъобразената скорост") да потъват в същите тези дупки от немарливост, безхаберие, присвояване на средства и най-обикновен мързел.

Някои говорят за европейски ценности, но отражението на тези ценности изглежда твърде мрачно и различно в калните локви с грозни, неравни очертания. Тук всичко тече, тук всичко изтича - средства за ремонт, данъци, рушвети, масло от картери...

Волана стои накриво Внимание: ако колата се движи направо, а воланът стои накриво, това означава разрегулирана предница

Така си проличават повредите

Забелязали сте дупката твърде късно? Повредите често могат да се усетят по промяната в поведението на автомобила.

  • Воланът стои накриво: изкривена кормилна щанга или носач, реглажът на предницата е "избягал".
  • Гумата губи въздух: повреда на борда й. Съвет: пробивът може да бъде установен с малко сапунена вода.
  • Пулсиране на спирачния педал: изкривен спирачен диск.
  • Трополене от предното окачване: повредени биалетки. разбити тампони на носачите. Важно: сигурността е на първо място, затова веднага посетете сервиза за проверка.

Последствия от преминаването през дупка

В зависимост от "качеството" на дупката повредите могат да бъдат най-различни. Нека приемем, че имаме една средно-дълбока дупка и да разгледаме три скорости на преминаване през нея.

30 км/ч60 км/ч100 км/ч
Повечето дупки се намират във второстепенни улички и жилищни райони, където ограничението е 30 км/ч. Точно затова тази скорост и последствията от нея са интересни за повечето от нас. Това е много често срещано ограничение на скоростта по градските булеварди. Повечето повреди от дупки стават в града именно при подобна скорост. Това също е обичайна скорост по междуградските пътища, макар и ограничението да е 90 км/ч.
Последствия: при скорост 30 км/ч в рядко се наблюдават щети по окачването и гумата, които да установите с просто око. Но има невидим риск: скъсаните нишки в каркаса на гумата не се забелязват и може да причинят повреда по-късно. Последствия: гумата на може да понесе удара с острия ръб на дупката. Тя се "срязва", което води до бавна загуба на налягане. Такива повреди на борда на гумата не подлежат на ремонт. Последствия: ужасен удар и гръм! Гумата внезапно губи налягане, въпреки това колата остава изненадващо управляема. Гумата и джантата са силно повредени и стават само за боклука. Няма видими следи по окачването на колелото, макар че е твърде вероятно да са повредени амортисьорите.

Кой плаща ремонта

Пари от държавата може да получите само в отделни случаи, така че по-добре да не разчитате на това. Важно е и водачът да знае, че трябва да шофира със съобразена с пътните условия скорост. Ако имате застраховка пълно каско, част от разходите (ремонт на окачването, изправяне на джанта, нова гума) могат да бъдат поети от застрахователя. За съжаление в повечето случаи ще ви трябва протокол от КАТ, а пътните полицаи посещават такива местопроизшествия, ако няма наранени пътници или пешеходци. А и рискувате да ви напишат акт за "несъобразена скорост", така че при незначителни повреди е по-добре да "преглътнете" щетите. Освен това. дори и повредената гума да е чисто нова. застрахователят ще ви изплати максимум 80% от фактурната й стойност, но не и разходите по монтажа, демонтажа и балансирането.

Ние ви съветваме

Пътищата приличат на кърпени килими. Затова и трябва доста да внимаваме. Основното е: движете се по-бавно и карайте по-внимателно. За да предпазите бордовете на гумите, може леко да увеличите налягането - 0,3 до 0,5 бара повече са напълно безпроблемни. Предимството на увеличеното налягане: гумата е по-стабилна, вероятността от"срязване" намалява. Ако забележите дупката твърде късно: избягвайте екстремното спиране или рязкото заобикаляне. Внезапните маневри могат да доведат до много по-тежки щети.