Избрани части
0
Начало
Автостатии
Измерване на компресия на цилиндрите на двигател

ИЗМЕРВАНЕ НА КОМПРЕСИЯ НА ЦИЛИНДРИТЕ НА ДВИГАТЕЛ

публикувано: 22.11.2012 г. 16:58

Уред измерване на компресия на бензинов двигател

Ако автомобила ви работи грубо или е загубил мощност, то проблема може да е свързан със загуба на компресия в един или няколко цилиндъра. За да установите дали двигателя ви не губи налягане, трябва да проверите компресията на цилиндрите с уред за измерване на компресия, който измерва налягането, което цилиндъра упражнява върху гориво-въздушната смес преди тя да бъде запалена от свещта. Тези уреди не са много скъпи и са сравнително лесни за използване. Някои уреди за измерване на компресия се навиват в отвора на свещите а други трябва да се придържат.

Ако няма достатъчно налягане в цилиндрите, значи то се изплъзва през някои от клапаните (защото клапана е износен, има твърде много отлагания по него и не се уплътнява хубаво или пък не е регулиран правилно), надолу през сегментите на буталото или през заминала гарнитура.

Ето как да използвате уреда за измерване на компресията:

  1. Намерете си помощник, който да седне зад волана при изключен двигател, да освободи от скорост или ако е автомат да го сложи на P или N, и да опъне ръчната спирачка.
  2. Следващата стъпка зависи от вида дистрибутор на запалването, който имате:
    • При автомобили с дистрибутор: издърпайте големия кабел, намиращ се в центъра на дистрибуторната капачка, който е свързан към бобината и го подпрете на небоядисана метална повърхност колкото се може по-далеч от свещите.
    • При по-модерните автомобили със запалителна система без дистрибутор (с бобини за всяка отделна свещ): издърпайте буксата на комутатора за запалване. Ако не сте сигурни точно коя е буксата и кое е комутатор за запалване, допитайте се до механик.
  3. Изключете инжекционната система, така че да не се впръсква гориво в цилиндрите, което може да излезе през отворите на свещите и да се възпламени.

    За целта премахнете бушона на горивната помпа озаглавен "Fuel pump" на английски, след което запалете двигателя и го оставете да работи докато прекъсне заради липса на гориво.

  4. Надпишете и извадете лулите на свещите (те свързват свещите с кабелите на свещите).

    Ако объркате реда на кабелите и включите грешен кабел на някоя свещ, можете сериозно да увредите двигателя.

  5. Извадете свещите и ги оставете на чисто място.

    Надпишете свещите и ги подредете, така че впоследствие да върнете всяка една в правилния цилиндър, когато свърши теста и сглобявате.

  6. Свържете превключвателя за дистанционно запалване.

    Това е малко устройство с бутон, което ви позволява да задействате процеса на запалване на автомобила докато сте близо до двигателния отсек, за да може да направите диагностика без помощта на втори човек, който да върти контактния ключ. Едната щипка на превключвателя свързвате към плюсовия терминал на акумулатора, а другата към малкия терминал (обувка) на релето на стартера.

  7. Вкарайте уреда за измерване на компресия на мястото на свещта.

    Той трябва да се събира в отвора на двигателя, където се завинтва свещта в цилиндъра.

  8. Измерване на компресия на двигател Измерване на компресия на цилиндрите
  9. Ако нямата гореспоменатия уред за дистанционно запалване, намерете си помощник, който да завърти ключа докато двигателя направи около шест оборота. В противен случай, натиснете бутона дистанционния превключвател.

    Дръжте уреда за измерване на компресия добре уплътнен в отвора на свещта докато въртите двигателя (колата няма да запали, тъй като двигателя е изваден от строя в предишните стъпки).

  10. Погледнете уреда и запишете показанието (то може да бъде в psi или bar). След това занулете уреда.

    1 атмосфера = 14,22PSI (фунта на квадратен инч) = 0,9807BAR (кг/кв.см.)

  11. Повторете стъпки 7-9 за останалите цилиндри.

    Не забравяйте да занулите уреда и да завъртате двигателя за отчитането на компресията на всеки цилиндър.

  12. След като проверите всеки цилиндър, разгледайте резултатите. Ниските стойности означават ремонт - закупуването на авточасти за двигател или сменя на целия двигател с такъв втора употреба.

    Разликата между най-голямата и най-малката отчетена стойност не трябва да е повече от 15%. Ако един или повече цилиндри дават показание, което е много под останалите, използвайте помпичка с масло, за да напръскате добре вътрешността на цилиндъра през отвора на свещта (това е т.нар. мокър тест за компресия), след което тествайте компресията на този цилиндър отново. Ако показанието е същото, то тогава най-вероятно клапаните са износени (и не се уплътняват добре) или им се разминава центровката. При условие, че показанието се повиши рязко след като напръскате с масло, то тогава най-вероятно ви трябват нови сегменти за буталото на този цилиндър. Ако налягането отчетено от уреда е по-малко от 100 psi, то със сигурност има нещо нередно с този цилиндър. Това разбира се важи за бензинов двигател, измерването компресията на дизелов двигател е свързано с много по-високи стойности.

  13. Поставете свещите обратно по местата им.

    Свещите се навиват на ръка докъдето може и след това се пристягат с ключ, но не много силно, тъй като лесно може да се увреди резбата на алуминиевата глава. Уверете се, че сте разкачили уреда за дистанционно запалване и че ключа на таблото не е в положение за запалване, след което поставете лулите на запалителните кабели обратно върху правилните свещи.

Ако след мерене на компресия светне лампичката на двигателя и не угасне до два дни след процедурата, закарайте колата в сервиз, където разполагат с уред за диагностика, за да изчистят грешката.

Уред компресия дизелов двигател Манометър за измерване на компресията на дизелов двигател