Избрани части
0
Начало
Търсене
Горивна система - Авточасти

ГОРИВНА СИСТЕМА - АВТОЧАСТИ

Посочете авточаст, за която искате да пуснете запитване към автоморгите и търговците на авточасти.
Картинките са илюстративни и в зависимост от марката и модела автомобил може да се различават.

Горивната система е една от най-важните в автомобила – тя снабдява двигателя с горивото, което е нужно, за да се движи колата. Тя отговаря за съхранението на горивото и за захранване на двигателя с него. Типични компоненти на една горивна система са резервоар, горивен филтър, горивна помпа и горивопроводи, инжектори или карбуратор. Ако дори и една от тези части е повредена, по всяка вероятност двигателят няма да работи.

Резервоар: съдържателен съд за горивото. Когато зареждате бензин или дизел на бензиностанцията, горивото минава през тръба и се влива в резервоара. Вътре в резервоара се намира т.нар. поплавък или нивомер, който изпраща информация за нивото на горивото към компютъра на колата или задейства стрелката на горивото на вашето табло.

Горивна помпа: на по-новите автомобили тя се намира в резервоара. По-старите коли имат помпа за гориво прикачена към двигателя или някъде по горивопреносната система от резервоара до двигателя. Помпите прикачени към двигателя са механични и използват движението му за да изпомпват гориво. Всичко останали помпи използвани в автомобилите са електрически.

Горивен филтър: Чистото гориво е от първостепенно значение за живота на двигателя и неговата мощност. Инжектор дюзите имат много малки отвори, които се запушват лесно и филтрирането на горивото е единствения начин да се предотврати това. Филтрите могат да бъдат разположени преди или след помпата, а понякога и на двете места.

Горивни инжектори (дюзи): През 80-те на повечето коли започнаха да им се монтират инжекционни горивни системи. Вместо да се смесват горивото и въздуха в карбуратор, горивото се дозира в точно определен момент през инжекторите, които се управляват от компютър. Тази технология спомогна за намаляването на емисиите и подобряване на разхода на гориво. Инжекторът всъщност представлява миниатюрен електрически клапан, който се отваря и затваря с електрически сигнал. Чрез впръскване на горивото близо до главата на цилиндъра, то остава атомизирано (на много малки частици) и по този начин гори по-добре, когато се възпламени от свещта.

Карбуратор: взема горивото и го смесва с въздух без намесата на компютър. Въпреки, че устройството му е просто, карбуратора често се нуждае от настройка или ремонт. Точно поради тази причина повечето нови коли са се разделили с карбуратора в полза на инжекторите. Последната кола с карбуратор продавана в САЩ е Subaru Justy от моделната година 1990. От моделната година 1991 нататък, всички коли продавани в щатите са с инжекционни системи.

Има различни видове инжекционни системи. Първоначално карбураторите са заменени от т.нар. моноинжекция - инжекционна система с централно (едноточково) впръскване, при която горивото се впръсква под ниско налягане от дюза монтирана над всмукателния колектор. Дюзата е на мястото на карбуратора – точно до дроселовата клапа, което означава, че принципа на работа е един и същ и автопроизводителите не е трябвало да променят съществено дизайна на двигателите, за да преминат към моноинжекционна система.

Постепенно при проектирането на нови двигатели, моноинжекцията е заменена от система за многоточково впръскване – т.нар. пълен инжекцион. При тази инжекционна система за всеки цилиндър има инжектор, монтиран в смукателната тръба непосредствено преди всмукателния клапан. Електронен блок за управление (компютър) управлява момента и продължителността на впръскванията както и момента на подаването на искра базирайки се на редица датчици сред които датчик на дроселовата клапа, датчик на коляновия вал и др.

Още по-нова, по-ефективна и икономична технология за впръскване на горивото е т. нар. директна инжекция (GDI – Gasoline Direct Injection). Вместо да се смесват предварително, горивото и въздуха се вкарват в цилиндъра по отделни канали – въздухът влиза през смукателния колектор по обичайния начин, а горивото се впръсква от инжектор монтиран директно върху цилиндъра. Това обаче е най-скъпата инжекционна система за бензинови двигатели, тъй като нейните компоненти работят при значително по-високо налягане и инжекторите трябва да са в състояние да издържат екстремните температури и налягане създавани от горенето в цилиндъра.

Дизеловите автомобили имат различни системи за впръскване на горивото, които наподобяват тези на бензиновите двигатели, но работят при много по-високо налягане. Най-популярната система е Common Rail. При нея, подобно на бензиновите инжекциони, горивото се подава през обща горивна рейка захранваща всички инжектори. Горивото постъпва в рейката под налягане от 200 до 1350 бара, създавано от гориво нагнетателна помпа (ГНП).

При системата помпа-дюза (Pumpe-Duse) няма отделна гориво нагнетателна помпа. Вместо това самите инжектори (дюзи) са конструирани като помпи. Те се захранват с гориво от подкачващата помпа разположена в резервоара. Помпа-дюзите са разположени непосредствено до разпределителния вал и се задвижват от него. Оптималната дозировка на горивото се осигурява от компютъра, който регулира налягането във всяка дюза. Налягането при впръскване е по-високо от това при Common Rail системите – достига 2050 бара.