Избрани части
0
Начало
История на Mercedes-Benz

ИСТОРИЯ НА MERCEDES-BENZ

Mercedes - престижната лимузина за пътуващите

Французите отпразнуваха столетието на моторната кола през 1984 г., защото Едуард Деламар-Дебютивил конструира първия си автомобил през 1884 г. Австрийците дълго настояват, че техният Зигфрид Маркус е направил това първи в света.

Но макар и неговата разработка да е важна за тази индустрия, накрая се стига до споразумението, че първият автомобил е конструиран от Готлиб Даймлер и Карл Бенц. За негова емблема се взема трилъчната звезда, която Готлиб Даймлер рисува на пощенска картичка до съпругата си, символизираща трите вида транспорт, в който ще взема участие неговия двигател - земя, въздух и вода. Това става, когато той е технически директор още на фабриката за газови двигатели Deutz от 1872 до 1881 г. Запазената марка на емблемата е регистрирана през юни 1909 г. На следващата година тя започва да се появява по колите, над рамката на радиатора. През 1916 г. звездата се заобикаля от кръг с разположени около него четири звезди и названието Mercedes. През 1921 г. трилъчната звезда, затворена от пръстен, изцяло изработени от метал, започва да се поставя на стойка над грила на радиатора, а от 1926 г. звездата украсява кръг с маслинови клончета и надпис Mercedes-Benz, поставян на радиатора. Запазената марка е регистрирана през август 1923 г.

Даймлер и Бенц първоначално не се познават. Първият живее и работи в Канщат, а вторият - в Манхайм. Но те завършват своя краен проект през 1886 г. И обединяват своите собствени компании през 1926 г., за да формират Daimler-Benz AG, която е известна като Mercedes-Benz.

Мерцедес е испанско име на момиче, означаващо "грация". Тя е дъщеря на австрийския бизнесмен Емил Йелинек, който живее в Баден, Виена и Ница, родена през 1889 г. Прогресивен мислител с интереси в спорта, Йелинек приема автомобилния транспорт като бъдеще на човечеството. Рано през 1897 г. той предприема пътуване до Канщат и посещава фабриката на Даймлер, където поръчва първия си автомобил от тази марка - кола с ремъчно задвижване и 6 к.с., двуцилиндрова. Но нейната максимална скорост от 24 км в час скоро му се вижда ниска и той купува два нови модела, които развиват максимално 40 км в час. Това са два Daimler Phoenix от 8 к.с., с предно монтирани двигатели - първият автомобил в света с четирицилиндров мотор.

Йелинек има добри контакти с международния бизнес и аристокрация, и става все по-активен като бизнесмен. През 1899 г. DMG го снабдява с 10 автомобила, а през 1900 - с 29, които той успява да пласира сред клиенти.

Бизнесменът кара винаги най-бързите коли. Започва да участва в състезания - първото и най-известно от които в Ница, където колите са регистрирани под псевдонима Mercedes (дъщеря му тогава е на 10 години). В началото на април 1900 г. Йелинек подписва споразумение с DMG да продава автомобили и двигатели на компанията под името Daimler-Mercedes. Две седмици по-късно той поръчва 36 коли на обща цена 350 000 марки, еквивалентни днес на 2,8 млн. евро. Няколко седмици по-късно той пласира други 36 нови коли.

Първият Mercedes, който е спортен автомобил, датира от 1901 г. Той е изработен от Вилхелм Майбах - шеф инженер на DMG, и има мощност 35 к.с. Има метална рама и нисък център на тежестта. Решетката на радиатора му има формата на медна пита. Автомобилът включва много иновации и се смята днес за първата модерна кола. В поредното състезание "Седмицата на Ница" през 1901 г. Mercedes побеждава във всички дисциплини и през август се появяват два нови модела. От 23 юни 1902 г. Mercedes става запазена марка на Daimler-Motoren-Geselschaft, регистрирана на 26 септември.

През 1924 г. DMG и Benz&Cie формират общ синдикат и стандартизират продукцията и продажбите си. През този период фирмите правят продуктите си заедно, макар те да имат различни запазени марки. Две години по-късно най-старите автомобилни предприятия се сливат в Daimler-Benz AG. На емблемата на автомобилите и има вече надпис Mercedes-Benz. Немската компания винаги е конструирала фини автомобили още преди войната - включително спортни и туристически с турбокомпресори. Тя прави и коли за изключителни личности, но след Втората световна война се ориентира и към по-малки, поради определеното търсене.

Следвоенното производство започва с модела 170 V, пуснат в периода 1936-1942 г. Правят се и "ванове". Те са лекотоварни или пътнически еднообемни или двуобемни автомобили - разпределени са в два пазарни сегмента. В автомобила позицията на шофьора е по-висока от тази в нормалните, като се предлага повече пътнически или товарен обем. Пътническите автомобили нарастват два пъти през 1947 г. Те имат вече предни светлини отделно от ка-росерията и резервно колело отзад. Вратите се отварят в случай на катастрофа, за да не наранят пътниците. Двигателят не е нещо специално - четирицилиндров от 1697 куб. см със странично разположени клапани, който достига мощност 38 к.с. при 3600 оборота в минута. Две години по-късно, през 1949 г., е предложен и "кабриолет". Има две изпълнения - 170 V и 170 S. Последното е с по-широка каросерия. И двете версии могат да бъдат и с дизелов двигател.

Първият шестцилиндров мотор на Mercedes с горно-разположени клапани се появява през 1951 г.

Фирмата се връща отново към по-скъпото производство, като обявява модела си 300, който може да бъде четириместен салон и кабриолет. Има също купета с три места и спортна версия SL.

Евтиното 170 е сменено през 1953 г. със 180. Има малка разлика в механиката на двата модела. Двигателите са по-големи, но се използва старата четирицилиндрова глава със странични клапани. Моделът 190 е първият с горно разположени клапани и разпределителен вал. Има и триместна спортна версия. В Германия автомобилът се прославя с лошо име, защото е смятан за любимия на проститутките. Особено красиво е таблото на спортния "кабриолет" S със специално радио Вескеr.

Фирмата прави спортни и състезателни автомобили. Има и класически модели SSK и SSKL, които са конструирани по поръчка на Хитлер и с които Рудолф Карачиола излиза на пистата "Зилбер файл" Гран При. Фирмата се завръща в Гран При през 1951 г. и навсякъде печели. С неин автомобил Хун Фанджо става шампион през 1954 и 1955 г. Тези коли печелят "Льо Ман", "Миле Миля" и "Карера Панамерика". Mercedes прави по-късно и модели за широката публика със спортен характер - 190 SL, 300 S, през 1963-1971 г. - 230 (в 19 831 бройки), 250 (в 5186) и 280 SL (в 23 885). Забележителен е 300 SL Gullwing, правен от 1954 до 1957 г., закритата версия на който е със странични врати, отварящи се нагоре като криле.

Постепенно двигателите нарастват по кубатура и мощност. От модела 190 се стига до 220 с шестцилиндров мотор, който има версии "салон", "купе" и "кабриолет". Промоцията му е през април 1951 г. пред Автомобилната асоциация. Представен е във Франкфурт през 1955 г., но моделът е 1956 г. Две години по-късно се стига до 220 SE с инжекцион. Автомобилът има модерна каросерия с вградени в нея фарове. Шестцилиндровият двигател е с кубатура 2195 куб. см и има мощност 80 к.с. при 4850 оборота в минута. Това са скъпи представителни коли. Моделът 300 SE има пневматично окачване и дискови спирачки от 1961 г. "Купето" и "кабриолетът" са недостижими за повечето обикновени хора.

Върхът на гамата е Mercedes 600, който се появява през 1964 г. Той има различни изпълнения на каросерията - с четири или шест врати. При Pullman Landaulet мекият покрив над задните места се снема, докато останалата част от колата е закрита. Моторът на 600 е от 6332 куб. см, алуминиев V8, с мощност 250 к.с. при 4000 оборота в минута. Максималната скорост е 200 км в час. Автомобилът е с 2170 мм по-дълъг от VW "Бръмбар". От колата са продадени до 1981 г. 2677 бройки, включително 487 каросерии Pullman (удължена, с по-голямо междуосие и повече от пет места), от които 59 са Landaulet. 44 от тях са на цена 500 000 марки.

От 1968 до 1970 г. се произвежда моделът 280 SEL, от който са пуснати 8250 бройки. Може да се избира между кубатури от 2778, 2996, 3499 и 6332 куб. см и мощности от 160 до 250 к.с. Версията S се появява през 1972 г. във Франкфурт, с шестцилиндров мотор от 2746 куб. см, два разпределителни вала и мощност 185 к.с. при 6000 оборота в минута.

От 1974 до 1980 г. се правят спортните автомобили 280/ 350/450 SL Convertible, от които са продадени съответно 10 663, 13 935 и 31 739 бройки.

По-съвременното производство е познато, затова на него няма да се спираме. Сега концернът е в конгломерата DaimlerChrysler, който се ръководи от германците. Mercedes-Benz Passenger Cars & Smart division е най-големият световен производител на висококачествени пътнически автомобили. Това се дължи на конкурентните му иновативни технологии, най-високото ниво на безопасност и комфорт, както и на пионерски дизайн. През 1999 г. се отбелязва рекорд в продажбите и печалбата. Автомобилите му са представени във всички сегменти, включително и в малкия - с А-класата, чието последно поколение излиза на пазара през 2004 г. През 2005 г. в Женева е обявен и автомобилът от В-клас.

Седалището на концерна е в Щутгарт и той е водещ производител също на камиони и автобуси, както и на пътнически и товарни "ванове".

Официален вносител на Mercedes-Benz за България и на концерна Daimler-Chrysler е "Балкан Стар".