Избрани части
0
Начало
История на Peugeot

ИСТОРИЯ НА PEUGEOT

Peugeot - за да бъде автомобилът винаги удоволствие

Peugeot - най-големият френски производител, първоначално произвежда велосипеди, играчки, кафемелачки и други домашни потреби. Названието е самата фамилия на основателите, които и досега имат наследници в ръководството на компанията.

Първият автомобил на фирмата започва да се произвежда през 1890 г. Той представлява купе на четири колела с бензинов двигател Daimler. Инженерът Луи Ригуло прави в заводите на Peugeot първите две коли Type 2 с V-образни двуцилиндрови мотори, изготвени от фирмата "Панар" по лиценз на Daimler.

Производството бързо нараства и от 29 пуснати коли през 1892 г. достига до 40 две години по-късно, 500 - в началото на по-миналия век, и 15 000 - през 1917 г.

Peugeot представя модела си с две врати 202 през 1938 г. с 1000 кубиков мотор. Необикновеното е поставянето на светлините под решетката на радиатора. Този модел се появява отново през февруари 1945 г. и от него са продадени 14 000 само през тази година. През 1947 година е представен следвоенният 203, от който до 1960 г. са пуснати 685 825 бройки. От 1950 г. колата има и комби с 200 мм по-дълго междуосие. Вдлъбнатините в цилиндровата глава са полусферични. Това е крайно модерен автомобил с аеродинамичен монокок и фин четирицилиндров двигател с мощност 42 к.с. от капацитет 1300 куб. см.

Големият успех идва през 1955 г. с модела 403, от който до 1966 г. са произведени 1 121 510 броя. Дизайнът е на Пининфарина от Торино. Автомобилът е по-съвършен и по отношение на механиката. Двигателят е от 1468 куб. см с мощност 58 к.с. Различна е и формата на каросерията. От 1959 г. има и дизелова версия.

Peugeot обявява своето 404 през май 1960 г. Отново каросерията е стилизирана от Пининфарина (названието на дизайнерската фирма на Пинин Фарина през един по-ранен период се изписва като две думи, а сега като една дума). Колата е отново различна - с дължина 4420 мм (с 50 мм по-къса и с 60 мм по-ниска). Двигателите са от 1468 до 1816 куб. см с бензинов инжекцион (впръскване на горивото без карбуратор).

Фирмата има репутацията на производител на икономични коли с пространство в купето и добро управление на пътя. За пръв път при 504 се появява независимо окачване. От октомври 1974 г. се пуска и версия V6, съвместно разработена с Renault и Volvo.

В компанията Peugeot 204 въвежда предното задвижване през април 1965 г. Това е малък четириместен автомобил по дизайн на Пинин Фарина, с двигател от 1130 куб см и мощност 53 к.с. Същите механизми са използвани и при 304 през 1969 г. Този автомобил, дълъг 4140 мм, се намества в гамата между 204 и 504. Той е изключително успешен. S-версията е представена през 1972 г. 204S е с двоен Solex карбуратор и има мощност 69 к.с.

През юни 1965 г. едно Peugeot 404, специално подготвено и задвижвано от дизелов двигател, поставя 40 световни рекорда за този клас. Специализираният за това завод в Лил прави дизели още от 1928 г. В края на 1938 г. няколко 402 са снабдени с този вид мотори, но френското законодателство не позволявало производство на коли с такива двигатели.

Уверена в качествата на своите дизели, фирмата решава да постави няколко световни рекорда. За целта е избран сериен "кабриолет" 404, като е преработена предната решетка, а самото място на шофьора е оформено отделно - като мехур върху каросерията. Поставен е мотор Инденор XD88 с клапани на главата, с работен обем 1984 куб. см и мощност 68 к.с. На всеки три часа през деня и на два часа и 45 мин през нощта автомобилът сменя шофьора си. Непрекъснато в резервоара се подържа запас от 30 литра нафта. Предните гуми се сменят на всеки 70 000 км. За 103 часа петимата пилоти на 400 дизел изминават 16 627 км със средна скорост 161 км в час, като подобряват рекордите на 50 км, 50 мили, 100 км, 100 мили, 200 км, 200 мили, 500 км, 500 мили, 1000 км, 1000 мили 2000 км, 2000 мили и 5000 км. Автомобилът е изложен на щанда на фирмата през 1965 г.

През 1972 г. на Парижкия автосалон Peugeot показва и прототипа си Heuliez, с който поставя началото на "вановете" които заливат днес автомобилния пазар. Автомобилът може да се смята като предвестник на сегашните Peugeot 807 и Renault Espace и техните еквиваленти от другите марки. От него е взето шасито за някои серийни модели на фирмата, като малко е удължено.

Днес Heuliez, създадена през 1922 г. от Адолф Хеюлиз в Серизе, област Поату, произвежда сгъваемите покриви на 206 СС. Правила е малко серийния модел 604 Лимузина HLZ, показан за първи път през 1978 г. в Париж.

Сега компанията, като по-голямата в производственото обединение PSA Peugeot Citroen, е вторият по големина производител в Европа заедно със Citroen, като е лидер при вановете и лекотоварните версии. Моделите на фирмата от последните 10 години - 607 при супер луксозните - с може би най-добрата електроника за времето си, подпомагаща и осигуряваща комфорта на шофьора, 307 - включително с променящ тоналността си покрив, ефектното 206 комби, Partner с многофункционален покрив и нов дизайн, и големите пътнически "ванове", я правят сериозен конкурент на най-големите в Европа - Vokswagen Group. Традиционно добра при дизелите, компанията прави и съвместно производство с Ford, с което неимоверно разширява пазара си.

На Peugeot 206 принадлежат три титли в Световния рали шампионат. През 2004 г. беше обявен и модела 407, заел една от челните позиции на конкурса за Кола на годината през 2005 г., чийто дизайн се считал за доста радикален в сравнение с много успешния си предшественик 406. Колата се отличавала с огромна предна решетка и силно скосени назад колони на предното стъкло. В началото на 2005 г. автомобилът с означения 1007 спечели най-много звезди в краштестовете EuroNCAP (пробни симулации на удар с преграда за изпитване здравината на купето, организирани от няколко големи европейски производители и автомобилни клубове). Отново през 2005 г. в Женева дебютира Peugeot 107 – съвместна разработка с Citroen и Toyota. През 2010 г. е представен модела от среден клас 508, който се явява наследник на 407 и на по-големия 607, за който не е предвиден друг по-съвместим заместник. Peugeot 508 споделя една платформа и повечето двигатели с втората генерация на Citroen C5. Пежо очаква най-големия пазар на модела да е Китай, като прогнозира продажбите да са два пъти повече от тези в Франция, което ще е първия път, когато Пежо ще е продала повече в някоя страна отколкото в родината си.