Избрани части
0
Начало
История на Skoda

ИСТОРИЯ НА SKODA

Една от най-старите марки в света...

Skoda е сред най-старите автомобилни производители в Източна Европа, със 100-годишна история на автомобилното си производство, и е един от най-големите концерни, произвеждащи също армейско оборудване и локомотиви. Названието на марката идва от фамилията на Емил Шкода - конструктор и собственик на компания, който купува предприятието на Лаурин и Клемент, направили първия си автомобил Voiturete през 1905 г. За емблема се взема стилизирано изображение на летяща стрела с око.

Фирмата прави по лиценз колите Hispano Suiza през 1923 г. Две години по-късно марката се обединява с Laurin&Klement, която произвежда мотоциклети и автомобили от времето на границата от XIX и XX век.

Първите коли под марката Skoda са по дизайн на Laurin&Klement и носят познатите имена Popular, Favorit и Rapid.

Skoda е един от първите производители, които възстановяват производството си през 1945 г. Нейните превозни средства се продават добре из цяла Европа.

Шасито на модела 1101 е на основата на предвоенната тръбна конструкция. Предните колела имат независимо окачване, а моторното сърце е 1089-кубиков четирицилиндров двигател с мощност 32 к.с. при 3800 оборота в минута. Версиите са няколко и при една от тях вратите се отварят отпред назад. Междуосието е от 2480 мм, а дължината - 4050 мм.

Автомобилите на марката са специално разработени за лошите пътища на Източна Европа и имат специфична ходова част.

Серията 1200, последвана през 1952 г. от нова каросерия, не използва дърво. Моделите са със сходна механика, каквато има при предходниците, но двигателите имат кубатура 1221 куб. см и мощност 36 к.с. Междуосието нараства на 2690 мм, а дължината до 4500 мм. "Комби" верси-ите се появяват от 1970 г.

През 1955 г. на Брюкселския автосалон е представена Skoda 440. Тя има отново различна каросерия, но механиката е предишната. Когато този модел претърпява фейслифт, е наречен Octavia. Механиката вече е променена и е забележителна. Окачването отпред е за първи път с телескопични пружини. 2273 екземпляра от нея с означения TS са с двоен карбуратор. Двигателите от 1089 и 1221 куб. см. имат мощност съответно 43 и 47 к.с. Felicia е версията "кабриолет" на Octavia. Каросерията е по дизайн на Ghia от Торино и покривът и е от полиестер. 1089-кубиковият мотор вече има мощност 54 к.с. Максималната скорост е 125 км в час.

Skoda решава да поставя двигателите си отзад, което не е в крак с модата и затова моделът 1000 MB не е толкова популярен на Запад. Автомобилът е четириместен, има 988-кубиков мотор с мощност 45 к.с., а версията с 1107-кубиков е от 52 к.с. Двигателят е с горно разположени клапани, с алуминиева глава и стоманен блок. Моделът 110 R завоюва много награди в ралитата в Източна Европа. Автомобилът изглежда по-бърз, отколкото е. Максимално достига скорост от 145 км в час.

От 2002 г. марката е сто процента собственост на Volkswagen и възражда имената на предишните си модели Felicia и Octavia. Последният има второ поколение, но успоредно с него се произвежда и първото до 2010 г.

След подновяването на луксозния модел Superb, през 2005 г. чехите обявяват и новата Octavia, която става "Автомобил на годината" в България. Моделът Fabia е най-продаваният автомобил на българския пазар.

Неотдавна е произведен 5-милионният автомобил под шапката на VW. В момента само 14% от производството е за вътрешния пазар - всичко останало е за износ. Номер едно за марката е пазарът в Германия. На второ място е чешкият.

Официален вносител на Skoda в България е фирма "Еура Тек", която е била винаги в почетната шестица на търговията с автомобили у нас.