Избрани части
0
Начало
Автостатии
Двигатели втора употреба - какво трябва да съобразим преди покупка

ДВИГАТЕЛИ ВТОРА УПОТРЕБА - КАКВО ТРЯБВА ДА СЪОБРАЗИМ ПРЕДИ ПОКУПКА

публикувано: 24.11.2012 г. 20:49

Двигателят е сърцето на един автомобил, без него не само я няма радостта от движението и удоволствието от ускорението, но и самият автомобил не може да съществува като такъв. Както всички части в един автомобил обаче, и двигателят не е направен вечен. Той изисква редовна поддръжка и с времето се износва, а понякога при неправилна експлоатация може да откаже напълно. Когато сте изправени пред такава ситуация, вие трябва да действате и имате два варианта, за да си осигурите мобилност – да бракувате автомобила и да си купите друг или да ремонтирате двигателя. Понякога обаче, ремонтът не е икономически изгоден и единственият вариант е закупуването на двигател втора употреба.

Двигател втора употреба Този двигател втора употреба е изваден от автомобила и чака своя нов собственик

Покупката на двигател втора употреба може да се окаже непосилна за мнозина задача. Има толкова много неща, които трябва да съобразим при покупката му, монтирането в автомобила и регистрацията на новия агрегат в КАТ, че трябва добре да си направим сметката, какво точно целим с цялата процедура. Решението да се замени двигателя на един автомобил може да бъде продиктувано и обосновано от няколко цели: да спестим от покупката на друг автомобил при сериозна повреда в двигателя, да запазим и приведем отново в движение автомобил със сантиментална стойност или да модифицираме автомобил, така че да увеличим мощността му. Последните две причини разбира се са запазени за автомобилните ентусиасти, които имат желанието да отделят време за автомобила си и това им доставя удоволствие. Техническите причини, които могат да изкарат от строя един двигател и да наложат смяната му са основно следните:

  • Прегряване на двигателя – вследствие повреда в охладителната система може да увредите сериозно мотора на колата. За смяна са сегменти, гарнитури, главата може да е изкривена или спукана. Всичко зависи от това колко силно е прегрян двигателят и колко дълго е каран след това.
  • Скъсан ангренажен ремък или верига – ангренажният ремък заедно с всичките ролки, по които се движи, подлежат на редовна смяна. Когато купувате автомобил втора употреба без сервизна история, това е първото нещо, което трябва да смените. Ако скъсате ангренажен ремък или верига, това може да нанесе сериозни поражения на вашия двигател - изкривени клапани, набити бутала, раздрънкани водачи на клапаните.
  • Оставяне на двигателя без масло - буталата не могат да се движат свободно, ще създават огромно триене с блока и това ще доведе до прегряване и буквално спояване на буталото с блока.
  • Гръмнал двигател – не, тук на говорим за същинска експлозия, защото това просто не се случва с автомобилните двигатели. Към жаргонния израз се отнасят редица сериозни механични повреди, които карат двигателя да спре моментално. Такива могат да бъдат: счупена биела, счупен клапан и др. Такава повреда е възможна при продължително движение с изключително високи обороти, преждевременно запалване на горивно-въздушната смес и други работни състояния, които водят до прегряване на двигателя и извънреден стрес върху буталата и клапаните му.

Каквото и да целите със смяната на двигателя на едно МПС, ако не го правите сами, то поне трябва да имате доверен човек майстор, който може да ви даде приятелски съвет при покупката и впоследствие да свърши добра работа по монтирането на новия агрегат. Смяната на двигател изисква много труд и задълбочени познания за устройството на автомобила. Винаги се консултирайте с вашия механик, ако решите да сменяте двигателя с по-голям, по-малък или въобще двигател, който не е заводският на вашия автомобил, тъй като това може да постави много трудности пред монтажа и впоследствие регистрацията в КАТ.

Най-голямата трудност, срещу която ще се изправите е изборът на двигател втора употреба и откриването му. Той трябва да е в работещо състояние и да не изисква основен ремонт след монтажа. За да установите състоянието на един агрегат втора ръка е най-добре да го запалите и да чуете как работи. Това обаче, не е възможно в повечето случаи, тъй като автоморгите разкомплектоват автомобилите още докато ги получат. Двигателите се държат в склад на закрито, но отделени от автомобила те са напълно безжизнени и няма как да установим тяхното техническо състояние. В повечето случаи автоморгите не се ангажират с нищо повече от гаранцията, че двигателят работи, но може да се окаже, че състоянието му е подобно на вашия двигател.

Използвайте следните съвети за проверка на състоянието на двигател втора употреба:

  1. Направете измерване на компресията на двигателя. Може би най-важният показател, който можете да проверите при покупка на двигател втора употреба е неговата компресия. Показателите за компресия на цилиндрите могат да ни ориентират дали има проблем с двигателя – те ни казват дали има загуба на налягане от цилиндъра през сегментите на буталата, през клапаните или през гарнитурата на главата. Каквато и да е причината за загуба на компресия, стойте далече от такъв двигател втора употреба.
  2. Алтернатива на теста за компресия е т.нар. Leak down тест, който по-лесно може да се приложи на двигател, който вече е изваден от колата. При този тест цилиндрите се надуват един по един с компресор през отвора на свещта докато буталото е в горна мъртва точка при такт сгъстяване. Ако вкарате налягане 100 psi и след това манометъра показва 95 psi, то това означава, че имате 5% загуба, което е нормално. Ако загубата е над 10-15% значи имате проблем и трябва да проследите загубата на налягане – дали е през сегментите, клапаните, гарнитура, пукнатина или износване на цилиндъра. Повечето автоморги разполагат с компресор за въздух и трябва да са склонни да направят този тест пред вас. В противен случай, ако двигателят или търговецът ви изглеждат подозрителни, откажете се от покупка.
  3. Когато махнете свещите, за да извършите тест за компресия или Leak down тест, проверете състоянието им, те могат да ви кажат много за начина, по който е работил двигателят. При добро функциониране на двигателя отлаганията по електрода и катода трябва да са бежово-сиви за бензинов двигател или почти кафяви, ако двигателят е работил на газ. Черни отлагания по свещта, както и бели отлагания с люспеста консистенция или пък сериозно видоизменен катод или електрод са сигнал за проблем с двигателя. Не купувайте подобен двигател втора употреба, ремонтът на причината за отлаганията по свещите няма да е евтин.
  4. Махнете капачката за маслото намираща се на капака на главата. Пъхнете си пръста в отвора или разгледайте отлаганията по вътрешната страна на капачката. Ако забележите бели отлагания по капачката на маслото това означава, че гарнитурата на двигателя е заминала и маслото се смесва с антифриза. Ако има гъсти черни отлагания, това означава, че маслото най-вероятно не е сменяно често, което може да доведе до силно износване. При наличието на отлагания ви съветваме да не залагате парите си за такъв двигател втора употреба. Маслото трябва да е чисто и да не съдържа метални частици.
Голям талон на бракувано МПС При смяна на двигател, за регистрация ви е необходим големия талон на бракуваното МПС

След като сполучливо откриете двигател втора употреба, който да замени износения или повреден двигател на вашия автомобил, е време за покупка на избрания агрегат. Когато уговаряте цената на двигател втора употреба в автоморга, винаги изяснете кои от прилежащите части и датчици са включени в цената. Хубаво е да купите двигателя заедно с всички датчици и компютъра за управление, тъй като дори и агрегата да е същия като във вашия автомобил, през годините производителите понякога променят някои датчици и начина на управление на двигателя. Така един и същ двигател с работен обем 1.6 например може да разполага със 100 к.с. при по-старите модели на един автомобил и със 110 к.с. при по-новите. Ако решите да промените работния обем на двигателя във вашия автомобил, консултирайте се с механик, който да ви каже освен мотора какви други части за автомобила ще са ви необходими. Може да се наложи да сменяте скоростна кутия, полуоски, кутия на въздушния филтър, дебитомер, алтернатор, ауспуси генерация и много други части.

При покупка на двигател втора употреба изисквайте фактура и договор за покупко-продажба. В България двигателят на автомобила не се третира като обикновена резервна част, а подлежи на регистрация. При регистрация на МПС в големия талон се вписва както номерът на шасито, така и номерът на двигателя. Когато смените двигател на МПС, тази промяна задължително се декларира в КАТ и следва издаване на нов талон за регистрация. За да декларирате смяната на двигател ще ви бъдат необходими следните документи касаещи двигателя: фактура, договор за покупко-продажба (не е задължително да е нотариално заверен), копие от талона на автомобила, от който идва двигателят. Когато двигателят е от автомобил, който е регистриран в България, трябва този автомобил да е бракуван преди сделката за покупко-продажба на мотора.

Всяка модификация и промяна на конструкцията на автомобила следва да е придружена с Технотест проведен от акредитирана изпитвателна лаборатория на транспорта, за установяване на пригодността на автомобила за движение по пътищата според ЗДП. Смяната на двигател, особено с неидентичен, носи със себе си изискването да се премине Технотест преди регистрацията на новия агрегат в КАТ. Идеята е да се направи техническа експертиза дали критични за безопасността системи като спирачната, отговарят на повишената мощност на двигателя и да не се допуска регистрация на опасни МПС. Проверете цената на Технотест във вашия град преди да вземете окончателно решение за покупка на двигател втора употреба.